Fjerner muligheten for leasing: – En dyr finansieringsløsning

I den nåværende bilavtalen har politidistriktene kunnet lease patruljebiler, men etterspørselen har ikke vært som forventet. 

Politiets kjøretøy kan ikke leases i den nye bilavtalen.
Publisert Sist oppdatert

Tilbake i 2019 åpnet Politiets fellestjenester (PFT) muligheten for å lease alle slags patruljebiler for å hindre et større etterslep i bilparken. 

Tanken var da at å lease en politibil vil fordele kostnaden for et kjøretøy over tid, og at terskelen for å bytte ut gamle biler da ville bli lavere.

For uniformerte kjøretøyer ble leasingavtalen tilbudt for 5 år eller inntil 200.000 kilometer, mens den for sivile kjøretøyer var på 7 år eller inntil 300.000 kilometer.

Samtidig anslo PFT at leasing ville bli benyttet for mellom 20 og 30 prosent av politiets kjøretøyer i framtiden.

Men slik har det ikke blitt. En oversikt fra PFT viser at utviklingen heller har gått andre veien: 

Antall leasede biler per år

ÅR / LEASEDE BILER

2020 - 103 biler

2021 - 38 biler

2022 - 23 biler

2023 - 1 biler

2024 - 7 biler

2025 - 5 biler

I den nye bilavtalen vil det ikke være mulighet for leasing. Det bekrefter pressevakt i PFT, Haakon Stensrud, til Politiforum. 

– Andel leasede kjøretøy har totalt for kontraktsperioden vært omtrent 20 prosent.  Leasing gjorde det mulig å øke utskiftningstakten for eldre patruljekjøretøy, men leasing er samlet sett en dyr finansieringsløsning, skriver Stensrud. 

Dagens bilavtale varer ut 2026, og PFT har derfor startet prosessen med den neste bilavtalen, som gjelder fra 2027.

– Vi håper en ny bilavtale er på plass i løpet av sommeren 2026, og at bilene kan bestilles fra våren 2027, sier Torbjørn Snellingen, fungerende seksjonsleder for prosjekt- og virksomhetsutvikling i PFT. 

Powered by Labrador CMS