Riggen til denne prototypen av en 5-serie er 18 kilo lettere enn riggene i tidligere biler, og ble bygget ferdig lørdag. Den rommer utstyr for to tjenestepersoner. (Foto: Torkjell Trædal)
Denne prototypen av en sivil BMW 5-serie politibil inneholdt ferdig rigg og en strømlinjeformet betjening av knapper og funksjoner. PFT håper å få bygget mest mulig av bilen med politifunksjoner ferdig i Tyskland. (Foto: Torkjell Trædal)
Nils Skulstad fra Kripos, som sitter i kjøretøygruppa til PFT, er godt fornøyd når han viser fram ny rigg i BMW 520d. (Foto: Torkjell Trædal)
Trykk lett på dekselet og knappene som styrer blåslys og lyd vil dukke opp. I nye uniformerte patruljebiler vil dette styres ved en multifunksjonsskjerm. (Foto: Torkjell Trædal)
Riggen og baksetet i politibilen, sett fra mellom forsetene. Oppe i midten over setene er det tenkt at spikermatte kan festes. (Foto: Torkjell Trædal)
Blålys montert foran på den sivile BMW-en. Disse styres med knapper, som er plassert langt mer diskret og praktisk enn i dagens biler. (Foto: Torkjell Trædal)
Ennå er ikke BMW 5-serie å se i uniform, men bilen gjør seg likevel godt på rekke sammen med politiets andre biler. Her Volvo XC70 hundebil (fra høyre), dagens Volkswagen Passat patruljebil og BMW X5. (Foto: Torkjell Trædal)

Den nye BMW-patruljebilen får finesser du ikke er vant med i norske politibiler

En langt mer strømlinjeformet betjening av politibilene er målet, når politiets nye BMW 5-serie når veiene. Se bildene fra den aller første bilen med politiinnredning.

I fjor høst ble BMW 5-serien valgt som politiets nye patruljebil. Under et seminar for de materiellansvarlige i politidistriktene tirsdag, samlet Politiets fellestjenester (PFT) nesten hele politiets bilpark.

Men aller mest oppmerksomhet fikk en splitter ny prototype av en sivil patruljebil fra BMW.

Så sent som lørdag var riggen i bagasjerommet ferdig bygget, og da PFT tok med seg bilen til Gardermoen, kunne de vise fram og fortelle om en rekke splitter nye finesser som blir en del av de nye patruljebilene.

Praktisk rigg og multifunksjonsskjerm

Vi starter bakerst i den nye patruljebilen, som konkurrerte ut en rekke andre tilbydere under anbudskonkurransen i fjor høst etter omfattende testing utført av politifolk.

Blir den slik? Politiforum la på uniformering på BMW 520d i fjor.
Blir den slik? Politiforum la på uniformering på BMW 520d i fjor. Foto: Politiforum/BMW

Selve riggen i bagasjerommet veier 22 kilo. Den forrige veide 40. Det er plass til utstyr for to tjenestepersoner og i de uttrekkbare skuffene er det plass til blant annet skjold og rambukk. Også ballistisk hjelm og sanitetssekk har sin plass i riggen.

I baksetet på bilen er det tilgang til et rom bakover mot riggen, for oppbevaring av utstyr. En festemekanisme for spikermatte er under utvikling, og tanken er at den skal festes i overkant av baksetet, opp mot taket.

Foran i bilen kommer vi til de tekniske finessene. Det første som legges merke til er at det ikke lenger er en rekke bokser festet på dashbord og midtkonsoll. Nå integreres funksjonene i langt større grad.

På prototypen av den sivile bilen betjenes blålys og lyd ved hjelp av knapper som ligger skjult under et hendig deksel forrerst på midtkonsollen, rett foran girstanga. I den nye uniformerte patruljebilen vil en multifunksjonsskjerm festes på dashbordet. Fra denne skal viktige politifunksjoner som lyd, navigasjon, lys og samband styres.

Det blir i det hele tatt færre klumper og mer strømlinjeformet. For å gjøre politifunksjonene mer brukervennlig og øke sikkerheten for bilførerne, fjernes flere tilfeldig plasserte paneler i dashboardet, forklarer PFT.

– Jo færre enheter vi kan ha inne i bilen, jo bedre. Det både forenkler håndteringen og gjør det sikrere, sier Nils Skulstad fra Kripos, som har sittet i kjøretøygruppa i PFT.

PFT viste fram de fleste bilene de har i stallen da de arrangerte materiellkonferanse.
PFT viste fram de fleste bilene de har i stallen da de arrangerte materiellkonferanse.

Vil få mest mulig fra fabrikk

Ved å stille langt færre tekniske krav i anbudsprosessen til de nye bilene, fikk politiet flere biler å velge mellom. Og da de valgte BMW 520d, har de også fått en bil der det er muligheter for å få bygget mest mulig ferdig på fabrikk i Tyskland.

– Det vil gjøre byggingen mer effektiv og det er også noe politiet trenger i en økonomisk vanskelig tid. Det koster mindre å bygge mest mulig på fabrikk enn å bygge bilen rundt omkring, sier Tonje Jansen, produktleder i PFT.

Trolig vil riggen i bagasjerommet settes inn hos en BMW-forhandler i Norge til slutt, men forhåpentligvis vil mest mulig kunne bygges inn i Tyskland. Eksempler er lyd, lys og sambandsutstyr, selv om det ikke er helt klart hva som kan bygges på fabrikk helt ennå. Arbeidet er fortsatt i startgropa, men tyskerne har både et sted for produksjon av selve bilene og et sted for ettermontering av polisiært utstyr, slik som norske Ferno Norden har gjort med lysbøyler og brytere på norske politibiler i flere år.

– Alle bilene ble testet med hensyn til akselerasjon og bremselengde – både med GPS og av den enkelte sjåfør under testkjøring, sier anskaffelsesleder Helge Bjørkli.

Det er allerede bestilt en forproduksjon av biler som starter til høsten. BMW i Norge skal ha bestilt 20 biler og det kan dermed være enkelte uniformerte utgaver av 5-serien å se på veiene utover vinteren. Distriktene kan imidlertid ikke bestille nye BMW 520d før månedskiftet oktober/november, og dermed beregner PFT at massen av nye patruljebiler vil kunne treffe veiene fra våren 2017.

Stort engasjement

Da de materiellansvarlige var samlet til seminar på Gardemoen tirsdag var det bilene som trakk flest. Det har sjelden vært flere påmeldte fra distriktene, og i tillegg til materiellansvarlige kom vanlige tjenestefolk for å se på hva PFT kunne vise fram i bilparken.

På rekken av biler stod liten paturljebil BMW 5-serie, ressursbil BMW X5, Volkswagen Passat (der avtalen går ut i oktober), hundebil Volvo XC70, administrasjonsbil Kia Soul Electric, Mercedes-Benz Vito, en av Utrykningspolitiets Mercedes og en Peugeot administrasjonsbil.

Bredden i antall biler og segmenter er større enn før. I distriktene er spenningen knyttet til om man har råd til de nye bilene, men PFT kan fortelle at de har fått inn flere bestillinger på for eksempel BMW X5 enn de forventet.

Bilsjefene i PFT: Anskaffelsessjef Helge Bjørkli, Nils Skulstad fra Kripos, Henning Fredriksen, avdelingsdirektør for materiell og logistikk, fagleder André Laskerud og produktleder Tonje Jansen. Disse har ledet arbeidet med å anskaffe nye bilavtaler.
Bilsjefene i PFT: Anskaffelsessjef Helge Bjørkli, Nils Skulstad fra Kripos, Henning Fredriksen, avdelingsdirektør for materiell og logistikk, fagleder André Laskerud og produktleder Tonje Jansen. Disse har ledet arbeidet med å anskaffe nye bilavtaler.

Til toppen