Politihelikopteret henger ikke i lufta over Oslo uten grunn, sier sjefen for helikoptertjenesten.
Politihelikopteret henger ikke i lufta over Oslo uten grunn, sier sjefen for helikoptertjenesten. (Foto: Politiforum)

Bråkete politihelikopter med dårlig samvittighet

Politihelikopteret henger i lufta og holder folk våkne i timesvis natt etter natt. Forhåpentligvis gjør det oss tryggere.

  • Endret

Det kan være irriterende å holdes våken om natta, og det hjelper kanskje ikke så mye når du vet at det er politiet som bråker - uten at du skjønner en døyt av hva de holder på med. Henger politihelikopteret bare der for å synes?

- Det stemmer at vi er mye ute og flyr, sier Geir Sandvoll, leder i helikoptertjenesten i Oslo politidistrikt, til Politiforum.no.

- Vi har en del oppdrag over sentrale boligstrøk. Det kan være ganske travelt. Jeg er klar over at det bråker og holder folk våkne.

- Får dere mange klager på dette?

- Nei i grunn ikke så mye, vi har kanskje fått ti, og det synes jeg ikke er mye. Folk sier fra veldig ordentlig og vi tar dem på blodig alvor.

Mange oppdrag

Helikopteret henger nemlig ikke bare der, så det er lett for Sandvoll å svare. De som ringer blir også ofte fornøyd med svaret. Kanskje føler de seg litt tryggere også, når han har fortalt dem hva politihelikopteret holder på med?

- Det kan være alt mulig. Brann for eksempel. I helikopteret har vi utstyr som kan se branner under taket.

- Så dere hjelper mannskap på bakken?

- Ja. Vi bistår politi på bakken med veldig mye, det kan for eksempel være biljakter, pågripelser, vi kan se innbrudd. Veldig ofte er det søk etter savnede. Det er operasjonsentralen som disponerer hva vi skal brukes til.

Ikke politisk styrt

- Ligger det noen politiske føringer i dette? Det har jo vært massiv kritikk mot at politihelikopteret står mye på bakken. Er det blitt viktig at dere synes?

- Nei. Dette er ikke politisk. Det er kun operasjonssentralen som avgjør hva vi skal brukes til.

Men det har vært en økning i helikopterbruken etter 22. juli. Stortinget har bestemt at helikopteret skal brukes mer for å bistå politiet på oppdrag.

- Dette har vært ønsket av oss. Det har jo konsekvenser som støy, men det er for å gjøre Oslo til en tryggere hovedstad.

- Må dere ligge så lavt?

- Noen ganger må vi ligge rett over, andre ganger kan vi være lengre unna. Vi har diskutert mange ganger om det er noe vi kan gjøre annerledes, men vi kan ikke alltid velge.

Politihelikopteret må blant annet forholde seg til øvrig lufttrafikk fra Gardermoen. Det er ikke lov å ligge like høyt som vanlig flytrafikk, rett og slett fordi de kan kollidere.

- Egentlig er det en ulempe å ligge for lavt, for da mister vi litt oversikten, sier Sandvoll.

Dumt at det bråker

Han plages litt av tanken på folk synes det bråker om natta.

- Jeg synes jo det er dumt at folk ikke får sove, og vi gjør det vi kan for å unngå det. Vi har laget noen rutiner på hvordan vi flyr ut og inn for ikke å plage folk, men vi må jo dit oppdraget er.

- Får du dårlig samvittighet?

- Ja. Eller, dårlig samvittighet er jo noe du får når du har gjort noe galt. Men jeg føler et ubehag, jeg liker jo ikke å plage folk. Det er det motsatte som er hensikten.

Bare å spørre

Sandvoll sier folk bare må ta kontakt hvis de lurer. De ansatte i helikoptertjenesten vil gjerne svare på spørsmål så lenge de har kapasitet. Kommunikasjonsenheten i Oslo politidistrikt sier det samme. De har flere ganger svart på spørsmål i blant annet sosiale medier.

- Hvis vi får meldinger om bråk på Twitter eller Facebook, pleier jeg å legge ut meldinger som forteller hva helikopteret driver med, og at det har mange ulike oppdrag. Min oppfordring til folk som lurer, er at de tar direkte kontakt med oss, sier pressesjef Unni Grøndal.

Det samme sier Sandvoll i helikoptertjenesten.

- Det er bare å ta kontakt, oppfordrer han, og sier at politihelikopterets tilstedeværelse nok har kommet for å bli.

- Jeg tror vi har en kjempemisjon. Men er det noe vi kan gjøre for å forbedre måten så gjør vi det. Vi har faktisk et eget punkt på virksomhetsplanen vår, som handler om hvordan vi kan begrense støy.

Til toppen