Politiet på Manglerud i Oslo skal bruke disse eVitoene som patruljebiler i en testperiode.

Politiet har testet elektrisk patruljebil - Slik er erfaringene

Elbilenes rekkevidde og mangelen på firehjulstrekk er en utfordring, men så langt er tilbakemeldingene på testingen gode. Nå skal også elektriske majer testes.

Publisert Sist oppdatert

I fjor fikk to politidistrikt, Oslo og Sør-Vest, utdelt hver sin elektriske patruljebil for å teste hvordan disse fungerer i det daglige politiarbeidet. Den ene ble plassert på Manglerud i Oslo, og den andre i Stavanger. Begge bilene er av typen Mercedes-Benz eVito.

Etter å ha testet bilene siden juli i fjor, er tilbakemeldingene gode så langt, ifølge Politiets Fellestjenester (PFT). Testperioden går fram til juni 2023.

20. desember ble også to nye el-biler godkjent for tjeneste på Manglerud.

- Disse har celle, så dette er ordentlige majer. De to forrige var stor patruljebil. Så nå skal vi prøve maje også som elbil, sier Morten Østraat, kjøretøyansvarlig i Enhet Øst.

Siden Manglerud nå har mottatt to nye elbiler, har patruljebilen de har testet ut i fjor blitt sendt til Troms politidistrikt. Dermed blir elbilene framover testet ut i både Troms, Oslo og Sør-Vest.

- Bra i de store byene

Østraat forklarer at de to el-majene på Manglerud skal brukes av forebyggende seksjon, som har to skift, og på patruljeseksjonen, som har tre skift.

Morten Østraat, kjøretøyansvarlig i Enhet Øst i Oslo.

- Når vi endelig fikk biler med celle skal vi prøve dette ordentlig. Vi har to ladestasjoner i kjelleren også, for det er viktig at vi får mulighet til å lade når vi kan. Vi vet aldri hvordan neste tur blir, og til tider er vi veldig opptatt, og da trenger vi all strømmen vi kan ha, sier Østraat, og legger til at de også har hurtigladekort på bensinstasjon.

- Hvis det ikke er nok strøm på bilene har vi latt bilen stå, og patruljen har tatt en annen bil. Disse el-bilene kommer i tillegg til de bilene vi allerede har. Vi har ikke byttet ut biler med disse elbilene, sier han.

Så langt har erfaringene med elbil vært gode. Men Østraat forklarer at de ser at dette nok fungerer best i de store byene, på grunn av rekkevidde og infrastruktur for lading.

- Erfaringene med patruljebilen har vært gode. Jeg ser for meg at dette er en bil som er bra i de store byene. Vi har testet utenfor byer også, men det er ingen god løsning for distrikts-Norge, som har større kjøreavstander enn vi har. Det har spesielt med rekkevidden på elbiler å gjøre. Bilen har ikke firhjulstrekk, og det er også ugunstig. Alle bilene vi har ellers er firehjulstrekkere, men det er ikke bygget noen eVitoer med firehjulstrekk, sier Østraat.

Tror på elbiler på sikt

Han mener at rekkevidden, som gjør at bilen må lades ved jevne mellomrom, gjør at de passer best i storbyene.

- For politidistrikter hvor du må kjøre utrykning i 20 til 25 min, i 20 minus, er det ikke god nok rekkevidde. Men bilene har klart seg bra både i testingen som PFT har gjort, og den kjører veldig bra og har god nyttelast. Vi kan ta med like mye bagasje som andre biler fordi den ikke har vekten av et firehjulstrekk system. Da hadde nyttelasten vært for liten ut fra dagens krav og tjenesten vi bedriver, sier han.

Østraat tror man på lang sikt vil gå over til elbiler, til fordel for bensin og diesel.

- Det kommer elbiler med bedre rekkevidde, bedre infrastruktur for lading og et bedre og bredere sortiment på kjøretøy. Om noen år er det ikke mulig å få bensin og diesel, og da må vi over på strøm. Det er en omstilling, men det er greit å ha bensin- og dieselbiler i tillegg i omstillingsperioden. Uansett må vi ha flere kjøretøy i garasjen for å klare den operative tjenesten på strøm. Det er store avstander og mange oppdrag i politi Norge, sier han.

Gode tilbakemeldinger

Anders Krakk Sundet, senioringeniør ved Politiets fellestjenester ved avdelingen for Materiell og logistikk, forklarer at tilbakemeldingene fra alle stedene hvor el-bilene har blitt testet, så langt har vært gode.

- Bilene oppleves som ganske like de vanlige Vitoene, og rekkevidden har stort sett vært tilstrekkelig. Siden disse bilene er utlånt fra PFT, har distriktene fortsatt biler tilgjengelig dersom oppdraget krever kapasiteter utover det de elektriske bilene kan levere, skriver han i en e-post.

- Siden dette er et pågående testprosjekt, vil det ikke bli trukket noen konklusjon før testperioden er avsluttet, forklarer Sundet.

Powered by Labrador CMS