
Planlegger for flere elbiler i politiet
Politiets Fellestjenester ber utleierne av politibygg forberede seg på at politiet i fremtiden i stor grad vil bruke elbiler. Men det er usikkert hvor stor andel av politiets bilpark som kan byttes ut med elbiler.
I et brev Politiforum har fått innsyn i, som Politiets Fellestjenester sendte ut til politidistriktene i desember, foreslår de at politidistriktene skal informere sine utleiere av politibygg om at politiet i årene fremover vil fase ut fossile biler, og i stedet gå over til en bilpark som i stor grad består av el-biler.
I brevet opplyses utleierne om at politiet vil ha behov for at utleier installerer elbilladere på de lokasjonene hvor behovet ikke kan dekkes gjennom lading på private eller kommunale ladestasjoner, og at utleier har ansvaret for installasjonen.
Politiets Fellestjenester opplyser til Politiforum at brevet vil bli sendt til utleierne i løpet av denne uken.
Torgeir Haugen, seksjonssjef for operativ seksjon i Politidirektoratet, forklarer at dette likevel ikke betyr at det er laget en egen strategi for overgang til elbiler i politiet.
– Det er ikke lagt en egen strategi eller tatt beslutning om tidspunkt for overgang til bare elektriske biler, men vi har en ambisjon om å ta i bruk el-biler der det er hensiktsmessig og det operative behovet tilsier at det lar seg løse, sier Haugen.
Han legger til at når politiet vurderer nye leieavtaler på bygg varer disse avtalene som regel i mange år, og at de derfor må planlegge for at politiet vil trenge tilrettelegging for elbiler.
– Kartlegger hvor politiet kan benytte elbiler
Truls Nygaard Djupvik, seksjonsleder for avdeling for transportmidler i Politiets Fellestjenester, forklarer til Politiforum at det per i dag er de administrative bilene til politiet som skal være elektriske, men at de jobber med å kartlegge om det er mulig å bruke elbiler også i andre deler av politiet.
– Per i dag er det krav til at alle offentlige etater skal kjøpe nullutslippskjøretøy der disse kan dekke primærbehovet og der det finnes tilgjengelig infrastruktur. Dagens regelverk gjelder ikke patruljebiler ettersom disse er spesialkonstruert for politiets bruk, men andre typer kjøretøy – i all hovedsak administrative, sier Djupvik.
Seksjonslederen legger til at de er opptatt av å undersøke og utforske dagens teknologi for å være forberedt på utviklingen i fremtiden, og at de derfor blant annet gjennomfører testing av ulike elbiler, også for patruljetjeneste.
– Det er per i dag usikkert hvor stor andel av politiets bilpark som kan byttes ut med elbiler, men det er grunn til å forvente at noen tjenesteområder og noen typer kjøretøy vil kunne byttes ut med elbiler allerede i dag. PFT jobber nå med å kartlegge hvor det er mulig å benytte elbiler i politiet, og hvilke konsekvenser dette kan ha, blant annet ved å teste ut elektriske biler i operativ tjeneste, sier Djupvik.
– Ser dere for dere at alle politiets biler vil være elektriske på et tidspunkt i fremtiden, eller vil det også måtte være noen som går på bensin og diesel?
– Dagens teknologi og infrastruktur legger noen begrensninger for bruk av elektriske kjøretøy med tanke på kapasitet og egenskaper. Politiet vil derfor måtte tilpasse bilparken ut ifra hva som er tilgjengelig på markedet og hvilke politiske føringer som eventuelt kommer, sier han.
LES OGSÅ: Politiet har testet elektrisk patruljebil - Slik er erfaringene
Rekkevidde og minusgrader
Politiforum har tidligere skrevet at Oslo og Sør-Vest politidistrikter har testet hver sin elektriske Mercedes-Benz eVito som patruljebil, siden i fjor. I januar uttalte Morten Østraat, kjøretøyansvarlig i Enhet Øst i Oslo, at erfaringene hadde vært gode, men at elbilene nok passer best i de store byene på grunn av utfordringer med rekkevidde og at bilen ikke har firehjulstrekk. Han trakk også fram at minusgrader gjør at rekkevidden blir kortere.
Djupvik i PFT forklarer at teknologien i elbilmarkedet blir stadig bedre, også i forbindelse med dette.
– Vil det kunne fungere med elbiler i grisgrente strøk, for eksempel med store avstander og lavere temperaturer, som i Finnmark?
– Per i dag har vi ikke nok grunnlag til å si noe om hvordan elbiler vil fungere i politiets operative tjeneste i slike områder, men det er nærliggende å anta at faktorer som avstander og temperaturer kan skape noen utfordringer enkelte steder. Vi ser likevel en dramatisk forbedring i teknologien i bilmarkedet bare de siste årene, og forventer at teknologien vil forbedre seg ytterligere de neste årene. Vi forbereder oss på alle tenkelige scenarier, sier Djupvik.
Politiet har i dag avtale om at Volvo V90CC og Mercedes-Benz Vito er politiets patruljebiler til fram til 2027. Volvoen leveres som dieselbil og brukes som liten patruljebil og hundebil, og Mercedes-Benz Vito som stor patruljebil.