KOLONNEKJØRING: Tre motorsykler fra trafikkorpset i Oslo under testkjøring på Rudskogen i 2015.

Oslo politidistrikt får nye motorsykler: – Prekært behov

Enkelte av Oslo-politiets motorsykler er fra 2007 og har kjørt over 120.000 kilometer. Neste år kan 16 av dem bli byttet ut.

Publisert

Det går fram av en konkurranse Politiets Fellestjenester (PFT) nå har lagt ut på anbud, med en kontraktsverdi på inntil 20 millioner.

I anbudsdokumentene går det fram at dette dreier seg om anskaffelse av 16 motorsykler med levering i 2024 og 2025, med en opsjon på inntil 12 motorsykler til for levering i 2025 og 2026.

«I all hovedsak skal motorsyklene leveres til Oslo Politidistrikt (OPD), men det kan forekomme behov for at enkelte av opsjonene må leveres til andre politidistrikt», skriver PFT i anbudskonkurransen.

Motorsyklene skal være i segmentet adventure/adventure sport, med en motor på minimum 1100ccm, og skal leveres både uniformerte og i sivil utgave med polisiært påbygg.

– Et prekært behov

I dette segmentet kjører politiet i hovedstaden i dag rundt på motorsykler av typen BMW k1200 GS - enkelte av syklene er så gamle som fra 2007, forteller fag og materiellansvarlig Truls Hjortnæs i trafikkorpset.

– Behovet for nye motorsykler er prekært, og har for så vidt vært prekært i noen år allerede. Motorsyklene våre har gått veldig langt, og er aldersmessig et stykke over utskiftingsraten. De som har gått lengst, har snart gått 120.000 politikjørte kilometer, sier han til Politiforum.

Han forteller at ting skjer med motorsyklene praktisk talt hver dag.

– Vi har en motorsykkel-mekaniker i Oslo som på ingen måte er arbeidsledig, og han gjør en fantastisk jobb for oss.

God dialog med PFT

Hjortnæs er veldig fornøyd med at Oslo politidistrikt nå har forpliktet seg til å kjøpe 16 nye motorsykler med levering i henholdsvis 2024 og 2025

– Vi trenger definitivt utstyret. Istedenfor å bruke mye av tiden til å kjøre til og fra verksted, kan vi bruke motorsyklene i daglig tjeneste, sier han.

Hjortnæs sier trafikkorpset har hatt en veldig god dialog med PFT i forkant av anbudet, blant annet i jobben med å utforme kravspesifikasjonen.

– Den skal være godt dekkende for vårt behov. Så gleder jeg meg veldig til anbudsrunden er ferdig, og vi ser hva vi står igjen med av tilbydere. Vi har jo forpliktet oss til noe vi egentlig ikke vet hva er, men stoler på at PFT denne gangen vil leverer noe som er egnet til den tjenesten vi skal ha, sier han.

Maksvekt på 320 kilo

I anbudet understreker PFT at bruksområdet for motorsyklene «er mange og varierende, men felles for dem alle er at kjøretøyet er en arbeidsplass for operativt personell».

«Det er derfor viktig at kjøretøyene har godt sikkerhetsutstyr, gode kjøreegenskaper, god komfort og god plass til oppbevaring av politioperativt utstyr», står det videre.

Aktuelle motorsykler må oppfylle en rekke krav for å bli tatt i betraktning som politimotorsykkel. Noen av minstekravene PFT lister opp, er at motorsyklene blant annet:

  • ...må være bensindrevne.
  • ...skal leveres med antispinn-system.
  • ...skal leveres med elektrisk oppvarmede holker/håndtak, og elektrisk oppvarmet sete.
  • ...skal leveres med manuelt girsystem.
  • ...skal leveres med kardangdrift.
  • ...skal ikke ha en egenvekt på mer enn 320 kilo.
  • ...skal ha topphastighet på minimum 200 km/t.

I tillegg krever PFT også at politiets kjøretøy skal ha førsteprioritet «ved gjennomføring av service, vedlikehold, reparasjoner og ved garantiarbeider».

Vurderes 60/40

Fristen for å levere inn tilbud er satt til 15. august i år, og interesserte leverandører må kunne stille testmotorsykkel til disposisjon i en-to uker i midten av september.

Materiellansvarlig Hjortnæs regner med at trafikkorpset vil være involvert i testkjøringen, ettersom Oslo-politiet er de eneste som har bestilt motorsykler.

– Vi som bruker dem til daglig, har en ganske god oversikt over hva som kreves for å kjøre motorsykkel i utrykning. Jeg forstår det slik at det kan bli en litt annen test enn tidligere, som er litt mer komplett sett opp mot hvordan motorsyklene brukes. Det er viktig hvis det kommer flere tilbydere, for å sammenligne kjøreegenskapene og se at komponentene på syklene egner seg til å kjøre utrykning litt distanse, sier han.

I vurderingen av tilbyderne vil pris telle 40 prosent, og kvalitet 60 prosent, skriver PFT. Hovedfokuset i kvalitetsvurderingen blir på ergonomi, komfort, HMS, operativitet, garantier og service.

PFT skal ha valgt sin leverandør innen utgangen av uke 43 - altså 29. oktober, og kontrakten skal signeres snarest etter en påfølgende karensperiode på minimum 10 dager.

De første leveransene skal etter planen være klar til motorsykkelsesongen 2024.

Powered by Labrador CMS