FART OG SPENNING: Politimann John Kristian Espeland har alltid likt livet på to hjul i UP. Nå setter han seg nye mål.

– Dette er heavy, men jeg har kontroll

John Kristian Espeland har i syv år stoppet fartssyndere i Utrykningspolitiet. Nå har han lagt seg i hardtrening for å kjøre rally i Dakar.

Publisert

− Du må ha rett innstilling og respekt for oppgaven, for det går jo til tider veldig, veldig fort på jobb, sier Espeland (35).

Han har alltid hatt en dragning mot fart, og da han begynte å kjøre motorsykkel i Utrykningspolitiet (UP) tenkte han «dette må være verdens beste jobb».

HARDTRENING: Mange timer bak rattet må til for å nå rally i Dakar.

Det sier derfor mye om hvor viktig drømmen om ørkenrally i Dakar er for politibetjenten, at han nå begynner som etterforsker i Sør-Vest politidistrikt.

For slik får han mer tid til å trene seg opp på grusveier med øvingssykkelen sin.

Drømmen har han hatt siden han var 15 år og lovet seg selv at han skulle gjennomføre hovedløpet World Rally Raid Championship i Dakar, som siden 2020 har blitt arrangert i Saudi-Arabia.

Det måtte skje før han blir «gammel», som femtenåringen da tenkte var 40 år.

Nå tikker klokken for å trene navigering og kontroll over motorsykkelen. Løpet i Saudi-Arabia er kjent som verdens hardeste motorsykkelløp, og har krevd flere menneskeliv.

ØYNENE PÅ VEIEN: Espeland forteller det er mye man skal følge med på under et løp i rally. Ikke bare farten og veien, men også informasjon og navigasjon på styret.

Er et pengesluk

For å nå guttedrømmen måtte Espeland fra Haugesund knuse sparegrisen. Prislappen for å gjennomføre et løp i Dakar, ligger mellom seks hundre tusen og én million kroner. Bare det å delta, koster rundt 160.000 kroner.

35-åringen leter nå etter sponsorer, og har også hatt en snekkerjobb ved siden av politijobben for åspe på økonomien. Nå kommer også kunnskapen fra politiet og UP godt med, forteller han.

− Det handler om å kjøre så fort man har kapasitet til og samtidig følge med på en skjerm og se etter symboler du skal tyde og lese av på et kart du selv må styre. Dette har en overføringsverdi fra å kjøre hastighetskjøring og måle hastighet. Samt navigering og det å håndtere kjøretøyet, sier han.

Enorm respekt for fart

I syv år har altså politibetjent Espeland gått på jobb for å sikre trygge veier og bøtelegge fartssyndere. Selv har han en enorm respekt for fart. Det kan høres paradoksalt ut når målet med rally er å fullføre så fort som mulig. Sporten har krevd flere dødsfall, selv om topphastighet er begrenset til 160 kilometer i timen på grunn av sikkerhet.

Noe av det beste du kan ha bak styret er et menneske som er tiltrukket av hastighet og kontroll.

− Det er tre år siden sist noen døde i sporten. Heldigvis for min del handler dette om å gjennomføre og ikke vinne. Det er stort sett på toppnivå de alvorlige skadene skjer, sier Espeland.

KJØREGLEDE: Motorsykkelen har gitt Espeland mye glede og fine øyeblikk.

Han sier han alltid har hatt en dragning mot fart, men at han har spilt kortene sine rett i livet, og endte opp med å få dragningen som jobb. Det, sier Espeland, krever rett innstilling og respekt, og at man evner å begrense farten etter egen kapasitet.

− Det er derfor jeg øver, for å kunne kjøre fortere og tryggere. Noe av det beste du kan ha bak styret er et menneske som er tiltrukket av hastighet og kontroll. At man kjenner «dette er heavy, men jeg har kontroll», avslutter Espeland.

Powered by Labrador CMS