Slik blir politiets nye opprørsbiler

Oslo-politiet ruster seg til å møte bråk og opptøyer ved å satse 30 millioner kroner på splitter nye spesialkjøretøyer.

Publisert Sist oppdatert

Neste måned er prototypen til den første, nye spesialbygde MIK-bilen klar, og frem mot høsten skal det leveres to kjøretøyer i måneden fra Bertel O. Steen.

I alt ti Mercedes Sprintere vil erstatte de tilårskomne og godt brukte MIK-bilene som i dag utgjør konseptet.

I tillegg skal det kjøpes inn fire brukte Volvo lastebiler for å erstatte de mindre og eldre Magirus-lastebilene

MIK

Hester, hunder og køller har fått en mer tilbaketrukket rolle i demonstrasjoner etter innføring av MIK (Mobilt innsatskonsept). Ved lovlige demonstrasjoner er MIK-kjøretøyene tilbaketrukket og kan befinne seg i nærheten, og ikke tett opp til det aktuelle stedet. Et stort antall tjenestemenn kan raskt settes inn om det blir uroligheter eller fare for skadeverk. Bilene brukes til beskyttelse av objekter og mannskap, til sperring av gater og til rydding og splitting av folkemengder.

Effektive

Det mobiltaktiske innsatskonseptet (MIK) etter dansk modell, er kun innført i Oslo. I seks år har politiet benyttet de gamle miljøbilene (Ford Econline) fra UP, som ble modifisert med gitter rund baut og kjørt ut i opptøyer og uroligheter.

Det skjedde samtidig som svensk politi innførte konseptet, men hvor investeringen gikk i splitter nytt materiell.

MIK-bilene har vært involvert i en rekke tøffe møter med sinte demonstranter, både fra Blitz-miljøet og innvandrerungdom. Men nå fases de endelig ut.

Konseptet har vært svært vellykket ved større demonstrasjoner, og viste spesielt sin styrke under Gaza-opptøyene i 2009. Det er nærmest ingen personskader på politifolk, som beskyttes av kjøretøyene og som bruker disse mer aktivt enn vanlige patruljebiler.

Politifolk med køller er et sjeldent syn ved demonstrasjoner etter at kjøretøyene fikk en langt mer fremtredende rolle i konseptet.

– MIK har endret vår måte å tilnærme oss uroligheter på. Da Gaza-demonstrasjonen tok til, hadde vi kun 27 tjenestemenn mot hundrevis av demonstranter. Bruk av bilene berget oss, konstaterer politioverbetjent og MIK-ansvarlig Thor Langli ved Oslo politidistrikt.

Beskytter

I Danmark, Belgia og Nederland har politiet i mange år benyttet seg av spesialkjøretøyene som tåler å bli steinet av sinte demonstranter, uten å ta skade.

«Hemmeligheten» ligger i beskyttende plater. Identiske biler kommer altså nå til Norge.

– Det er ikke like stas å kaste stein på en død gjenstand som på en politimann, konstaterer Langli.

At de norske bilene skal bygges på samme sted som de danske og svenske, betyr samtidig at spesialbilene blir blå. Mercedesene ombygges ved en fabrikk i Nederland og leveres av Bertel O. Steens spesialkjøretøyavdeling.

Powered by Labrador CMS