Kjører på riktig side av loven

Kjører på riktig side av loven

Medlemmene i motorsykkelklubben Iron Pigs i Oslo har to viktige ting til felles: Interessen for Harley Davidson – og jobb i politiet.

Det var etter årtusenskiftet at tankene begynte å spinne. Politioverbetjent John B. Malden visste at han ikke var alene om å ha en lidenskapelig interesse for amerikanske motorsykler – i sær Harley Davidson – i Oslo-politiet.

Han kjente også godt til den amerikanske MC-klubben «Iron Pigs», opprettet av og for politifolk og brannmenn med samme interesse for slike motorsykler. I 2001 tok Malden kontakt med Iron Pigs i USA.

– De var interesserte i å opprette et «chapter» – en avdeling – i Europa, og synes det var artig å kunne starte i Skandinavia. To uker etter 11. september 2001 var jeg på en internasjonal konferanse om motorsykkelgjenger. Der møtte jeg noen av politifolkene i Iron Pigs. Det var da det startet for fullt, forteller Malden til Politiforum.

Tidligere i år markerte MC-klubben et forsinket tiårsjubileum i sine lokaler på Grorud i Oslo.

Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (2).jpg
Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (2).jpg

I bygningen de leier av NSB, har Iron Pigs’ norske avdeling bygget opp både en bar, et verksted og en garasje for motorsyklene til klubbens medlemmer. Her møtes kameratgjengen til sosialt samvær en gang i uka.

– I utgangspunktet var vi en gjeng i politiet som kjente hverandre, men av diverse årsaker har folk kommet og gått. Vi går ikke hardt ut for å rekruttere medlemmer, men om kollegaer er interesserte i å være med, så inviterer vi dem hit og ser hvordan kjemien er, sier Malden.

Han understreker at det også krever noe å gå rundt med klubbens vest.

– Alle vet at vi er politi, derfor er vi avhengige av at klubbens medlemmer er oppegående folk som oppfører seg ordentlig.

Omgås ikke énprosentere

Bekjempelse av kriminelle MC-gjenger – de såkalte énprosent-klubbene – er et prioritert område i politiet. At etatens egne ansatte oppretter egne MC-klubber med lignende symbolikk og organisering som Hells Angels, Outlaws og Bandidos, kan oppleves som kontroversielt.

– Noen kollegaer synes nok ikke dette er greit, sier Malden, og fortsetter:

– Men da vi etablerte Iron Pigs i 2001, gikk jeg rett til min politiinspektør og spurte om han hadde noe imot dette. Han svarte at han regnet med at vi brukte hodet, og sa at så lenge vi oppførte oss som politifolk skulle gjøre, så gikk det helt greit.

Iron Pigs, understreker Malden, er en 99 prosent-klubb, altså blant den lovlydige majoriteten av verdens MC-klubber. De er også en del av en europeisk sammenslutning av politi-MC-klubber.

– I USA er de veldig opptatt av at medlemmene i Iron Pigs ikke skal gi seg ut for å være noe de ikke er. Da vi ble en del av dem, krevde de navn og politi-ID på alle som skulle være medlemmer i Norge, forklarer Malden.

Klubbens eget, strenge regelverk forbyr enhver omgang med medlemmer av énprosent-klubbene. Da ryker medlemskapet umiddelbart.

– Det kommer ingen «énprosentere» til lokalene våre noen gang. Det er selvfølgelig umulig å ikke støte på dem på treff innimellom, og da møter vi dem som vi møter andre folk. Men vi går ikke rundt og klapper dem på ryggen og drikker øl med dem, for å si det sånn.

Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (4).jpg
Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (4).jpg
Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (7).jpg
Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (7).jpg

Mens énprosent-klubbene vet veldig godt hvem Iron Pigs-medlemmene er, tror Malden at det at politifolk organiserer seg i sin egen MC-klubb også har en form for preventiv effekt for andre MC-interesserte.

– Vi får fram at det går an å være en MC-klubb uten å være en énprosent-klubb, sier han.

Dagens president i Iron Pigs Norge, politioverbetjent Audun Myhre, sier seg enig i den vurderingen.

– Vi er en motpol, som kan bidra til at lovlydige MC-klubber ikke blir utsatt for press fra énprosent-klubbene, mener han.

Familien først

For medlemmene i Iron Pigs Norge er klubben mer en hobby og en sosial arena enn en dedikert livsstil. Her kommer jobb og familie i første rekke.

– Aktiviteten i klubben må harmonere med livssituasjonen, understreker Malden.

Må et medlem på jobb, så blir det prioritert. Og etter hvert som familiesituasjonen har endret seg, har det blitt mindre tid til å dra på motorsykkeltreff i Norge og Europa. Tidligere har Iron Pigs besøkt både Danmark, Sverige og Tsjekkia, og selvfølgelig moderklubben i USA.

– Familien har også anledning til å bli med. Har de lyst har de lov. Vi har jo hatt turer med både koner og kjærester tidligere, forteller Malden, som selv har kone med egen Harley Davidson.

Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (5).jpg
Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (5).jpg

I Iron Pigs sier reglene at inntil 30 prosent av medlemmene ikke trenger å ha noen tilknytning til hverken politiet eller brannvesenet. Dermed kan et begrenset antall venner og familie inviteres inn i klubben, til tross for at de ikke er uniformerte - mot at de følger reglene for hvordan Iron Pigs-medlemmer skal oppføre seg og representere klubben utad.

I klubben samles de om interessen for amerikanske motorsykler.

– Vi blir en kompisgjeng med samme interesse, på lik linje som de som samles om å spille golf eller fiske, forteller president Myhre.

– Forskjellen er at vi kan gjøre alt det, også har vi syklene ved siden av. Det er litt Ole Brumm over det, ja takk begge deler! supplerer en smilende Malden

Kjører hver dag

Det er feriestemning i lokalene til Iron Pigs da Politiforum er på besøk. De tre som har møtt opp for en prat og en pils den siste onsdagen i juli, bedyrer at det vanligvis bruker å være litt mer liv enn nå. En garasje full av motorsykler vitner om at aktivitetsnivået er høyere når ikke medlemmene er på ferie.

Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (3).jpg
Iron Pigs (Foto John Terje Hansen) (3).jpg

Men for en av de frammøtte er det å kjøre sykkel en mer dagligdags foreteelse enn for de fleste.

– Jeg kjører hver dag, til og fra jobben. Den triller jeg ut på veien når det er bart, og tar inn når det begynner å fryse på om natta, forteller Myhre, som også bruker motorsykkelen på vei til og fra møter i jobben i Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).

– Det er bare fint å kunne bruke sykkel til og fra jobb, fortsetter han.

Så heldige er ikke alle.

– Audun bruker den hver dag, og det er nok mer enn de aller fleste, tror Malden.

– Hvorfor er det akkurat amerikanske motorsykler og Harley Davidson dere liker?

– Det har kanskje litt med stil å gjøre, om hva en synes er ålreit, svarer Malden.

– Harley Davidson er jo gjerne for de litt mer avslappede og tilbakelente. Personlig kunne det ikke falt meg inn å tre meg ned på en japaner. Jeg liker å sitte behagelig og oppreist, legger Myhre til.

Begge understreker at det ikke er noe fiendskap mellom de som liker japanske motorsykler og de som liker amerikanske.

– Det finnes forskjellige klubber for forskjellige motorsykler. Jeg har likt Harley Davidson lenge, og i Iron Pigs møter jeg folk med samme interesse. Her kan vi møtes og slå av en prat om det vi liker, forklarer Malden.

– Kan være dyrt

Statistisk sett er det også sjansen langt mindre for å komme ut for en trafikkulykke om du kjører Harley Davidson, enn om du kjører andre motorsykkeltyper – som for eksempel japanske motorsykler, som er mer bygget for fart.

– Å kjøre Harley Davidson er en mer «laidback» måte å kjøre motorsykkel på. Vi ligger på fartsgrensa, og får opplevd mer, sier Malden.

Den pensjonerte polititjenestemannen legger heller ikke skjul på at dette kan ha noe med alderen å gjøre også.

– Det er jo 40 år siden jeg begynte å få sansen for Harley Davidson. MC-miljøet består jo stort sett av voksne karer, smiler han.

– Vi har nok blitt roligere med åra, ja! Det er ikke fart som gjelder lenger, legger Myhre til.

– Er dette en dyr hobby?

– Det kommer an på hva du gjør det til sjøl. Det kan bli veldig dyrt, hvis det er det du ønsker, svarer han.

Utstyr og utsmykning av motorsykler – spesielt de amerikanske – er «big business», og det er lett å la seg rive med.

– Ingen sykler er jo like. En får jo det en liker, sier Malden.

I verkstedet i klubblokalene kan i hvert fall medlemmene spare noen kroner på å skru på syklene sine selv. Men det er ikke det økonomiske som er viktigst, bedyrer han.

– Vi hjelper hverandre med å utstyr og reparasjoner her, men det handler mest om det sosiale, om å skru litt på syklene sammen med gode venner, forklarer Malden.

Så hever han en motorsykkel opp på rampen på oppfordring fra Politiforum.

– Vi er jo bare en gjeng med gode kamerater her.

Til toppen