Politibetjent utsatt for spoofing: Ble oppringt av flere hundre ofre

– Jeg ser ikke på meg selv som et offer i denne saken. Ofrene er alle de stakkars menneskene som ble utnyttet og grundig lurt av noen som de trodde var politi, sier politimannen Helge Horne om at svindlere misbrukte telefonnummeret hans.

Politimannen Helge Hornes mobiltelefonnummer ble misbrukt i svindel.
Publisert

I forrige uke varslet Troms politidistrikt at flere personer hadde blitt utsatt for bedrageri.

«Felles for samtlige er at det er har blitt oppringt fra telefonnummer 48 35 12 23 hvor en person har utgitt seg for å ringe fra politiet og ha behov for deres bank-id», het det i pressemeldingen.

Mobilnummeret tilhører politibetjent Helge Horne, som til daglig jobber i Troms politidistrikt. 

Horne er utsatt for såkalt «spoofing» (se faktaboks).

– Jeg ser ikke på meg selv som et offer i denne saken. Ofrene er alle de stakkars menneskene som ble utnyttet og grundig lurt av noen som de trodde var politi, sier Horne.

Flere av ofrene har tapt store summer på bedrageriet.

Ringte og ringte

At politimannens telefonnummer var misbrukt fikk Horne vite da han var på jobb, da han ble oppringt av sønnen til et av ofrene.

Dette er spoofing

Spoofing er en teknikk som gjør at svindlere kan utgi seg for å kontakte deg fra et norsk nummer eller trygg IP-adresse. 

For å utføre spoofing på telefon bruker svindlerne en programvare som maskerer det originale nummeret de ringer fra. 

Dermed kan samtalen se ut som at den kommer fra et norskt nummer, noe som ofte vekker mer tillit enn utenlandske numre.

Kilde: Sør-Øst politidistrikt

– Vedkommende i andre enden sa at jeg hadde forsøkt å svindle moren hans. Jeg fikk forklart saken og sagt at det ikke var meg, men at svindlerne hadde ringt fra mitt nummer. Jeg ba ham også om å Google meg. Da trodde vedkommende på meg og sa unnskyld, forteller Horne.

Men dette var bare en av flere hundre telefoner han skulle få denne og i de neste dagene.

– Det ringte og det ringte og det ringte. Det var det ene mennesket etter det andre som hadde blitt svindlet. Bare den første dagen hadde jeg et sted mellom 150 til 200 oppringninger, sier han.

Like mange oppringninger kom det de påfølgende dagene.

Fikk trusler

Det var tre type henvendelser: 

– Jeg ble oppringt av enten sinte folk som trodde jeg hadde forsøkt å svindle dem, tulletelefoner eller henvendelser der beskjeden var at jeg «ikke burde sove godt om natten» og «måtte se meg godt over skulderen når jeg gikk ute om dagen». Men sånn bryr jeg meg ikke om, det er vi i politiet vant til, forteller han.

Det var også personer som la igjen meldinger på svareren hans. En av dem var en dame som sa «de 800.000 kronene, det var ikke meningen».

– Jeg ringte henne opp igjen umiddelbart, forteller Horne.

Avverget gigantsvindel

Kvinnen fortalte at hun hadde blitt oppringt fra Hornes mobilnummer. Personene utga seg for å være politi, og sa de ville hjelpe henne med å stoppe et svindelforsøk. Derfor hadde hun oppgitt bank-iden sin til det hun trodde var politi. Svindlerne forsøkte nå å overføre 800.000 kroner ut av kontoen hennes.

Men det var noe hun reagerte på, og derfor ringte hun opp igjen på det nummeret som hadde ringt henne.

– Jeg forklarte henne hva som hadde skjedd, og hun fikk ringt banken sin som igjen klarte å stoppe pengeoverføringen i tide. Hun sendte meg en takkemelding etterpå, forteller politimannen.

Kvinnen fortalte Horne at «politifolkene» hun hadde snakket med var svært høflig, profesjonelle i språket, hyggelige og snakket norsk.

Trodde ikke de ble svindlet

Horne ble også kontaktet av et eldre ektepar, som lurte på når de skulle fortsette med transaksjonene.

De hadde snakket med hyggelige politifolk i «Økokrim» flere ganger i løpet av dagen, som mente at de måtte flytte penger mellom kontiene sine. «Økokrim» skulle også ha satt dem over til sikkerhetsavdelingen i bankene deres i Storebrand.

– Da jeg spurte dem om hvem de hadde snakket med navnga de en «politimann» som angivelig hadde ringt fra Økokrim. Merkelig nok så hadde ekteparet ringt opp igjen til Økokrim og fått snakket med den «hyggelige politimannen» som de hadde gitt bank-iden sin til. Jeg ba om å få nummeret de hadde ringt og da jeg Googlet det viste det seg at det var et nummer til Oslo politidistrikt, forteller Horne.

Da den ekte politimannen avviste at politiet jobbet slik, så trodde ikke ekteparet på ham i starten.

– Vi ber ikke om folks bank-id, eller setter folk over til private foretak, da må de ringe selv. Ekteparet mente dette var i orden, for de hadde også snakket med en som het Line hos Økokrim, som var veldig behjelpelig, fortsetter han.

Gikk etter eldre

Enden på visa var at Hornes fikk Storebrand til å ringe ekteparet.

– De tapte 80.000 kroner, men alle de andre sparepengene deres ble berget. Et annet svindelforsøk der en dame holdt på å tape 400.000 kroner ble også stoppet. Det var for så vidt en god dag på jobb, sier han.

Samme dag som Politiforum snakker med Horne, nær en uke etter at bedrageriforsøket ble kjent, fortsetter telefonene å komme. 

– Nå har det begynt å roe seg og jeg får bare mellom 10-15 telefoner om dagen, fortsetter han.

– Hvordan fikk svindlerne tak i nummeret ditt?

– Det er to teorier. Det ene er at de bare tar et tilfeldig nummer og ringer. Det andre er at de bevisst har gått etter en som er ansatt i politiet. Det kan være tilfeldig eller en mening med det, men det får vi aldri vite, fortsetter han.

Svindlerne som har misbrukt nummeret hans er både menn og kvinner. Horne har bitt seg merke i at de som har kontaktet ham, alle høres eldre ut. Han kan derfor ikke utelukke at svindlerne bevisst har gått etter eldre personer.

– De er mer godtroende, og leser kanskje ikke nettaviser der det advares mot svindelforsøk av denne type. De ser på nyhetene på NRK og noen på TV2. Kanskje myndighetene burde være flinkere til å sende ut fysisk post med noen veldig lettleste forklaringer på hva folk aldri må gjøre. Våre eldre er rett og slett for dårlig opplyst. I 2024 burde vi ha kommet lenger både teknologisk og informasjonsmessig. Det er for dårlig når svindlerne bare kan vase frem slik som de gjør. Det er ikke godt nok, fortsetter han.

– Lar ikke ting gå inn på meg

– Hvordan har du opplevd dette?

– Jeg lar ikke ting gå inn på meg. Det har jeg blitt for gammel til. Men det er litt irriterende at telefonen ringer hele tiden, og som «blokkerer» for noen som faktisk skal ha tak i meg, sier han.

Hornes har tidvis måttet slått av lyden på mobilen.

– Det blåser over dette her, men jeg synes ikke det var så dumt at Troms politidistrikt offentliggjorde telefonnummeret mitt. På denne måten forstod folk hva som hadde skjedd, sier Horne.

– For jeg ser jo nå at sikkerhetsmyndighetene krever at teleselskapene må skjerpe seg. Vi kan sende sonder til mars, men vi kan ikke stoppe folk fra å misbruke andres mobilnummer på telenettet. Det er tankevekkende, sier han.

Hornes mobilnummer har ligget ute på 1881. Han angrer ikke på det.

– Du kan jo bare Google «politi», «innsatsleder» eller «ulykke», så får du opp navn på politifolk. Også er det en gang sånn at når man lever et liv utenom politiet, så må folk som vil ha tak i meg - og som har fredelige hensikter- kunne søke opp nummeret mitt, avslutter han.

Powered by Labrador CMS