Utrykningspolitiets to elbiler er av typen Kia EV6 og BMW I4.

Utrykningspolitiets elbiler lurer fartssynderne

I ett år har Utrykningspolitiet (UP) testet elbiler i tjeneste. UP-sjef Knut Smedsrud sier mange bilførere som tråkker for hardt på gasspedalen, blir overrasket når de blir stanset av en elbil.

Publisert

I omtrent ett år har UP, i samarbeid med Politiets Fellestjenester (PFT), testet ut to elbiler i tjeneste som videobiler. Med sitt videoutstyr dokumenterer elbilene både farlig trafikkadferd og førere som trår for hardt på gasspedalen. 

Dette er første gang UP bruker elektriske biler til denne typen tjeneste.

Bilene, en BMW I4 og en Kia EV6, har toppfart på opptil 250 kilometer i timen. UP-sjef Knut Smedsrud sier at hovedfokuset til bilene er å avsløre fartsovertredelser, nå med et ekstra miljøfokus.

Bilene er sivile, og fungerer som riset bak speilet for de som kjører for fort. Ofte er det derfor i 80- og 90-soner og på motorveien at UP jakter fartssyndere med bilene.

– Primæroppgaven er fartskontroll. Det er fartsmåler i bilen, og en videoopptaker som sikrer bevis. I tillegg har de en oppgave om å avsløre bilfarlig adferd. Videobruken kan dokumentere og bevise dette, sier Smedsrud.

Prosjektlederen Anders Krakk Sundet i PFT, forteller at bilene har vært gjennom en rekke tekniske tester.

− Det har vært en vellykket testing som har gitt nyttig informasjon, og bilene skal over i operativ drift i løpet av høsten, sier han.

Han sier at innkjøp av bilen ble gjort for å få erfaring med denne type kjøretøy i operativ tjeneste.

BMW I4: BMW beskriver sin i4 som sin mest sportslige elbil, med 550 hestekrefter som lar den gjøre unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Her er bilen avbildet under uttesting på bane.

Blir overrasket

UP-sjef Smedsrud forteller at mange blir overrasket når de innser at politiet kommer etter dem i elbil på motorveien.

– Mange har fått seg en overraskelse når det er en elbil som har stoppet dem. Mange som har raske biler tester om vi følger etter. Og når vi gjør det, unnskylder de seg med at de ikke visste at politiet har elbiler, sier han.

Nå skal erfaringene etter testingen ned på papiret. Så langt har ikke ladeangsten tatt knekken på politibetjentene som har kjørt elbilene i hverdagen, sier UP-sjefen.

– Tilbakemeldingene fra mannskapene er veldig positive. Elbilene er et godt redskap fordi de kan kjøre i høyere hastighet enn våre øvrige biler, og så er det uvant for publikum at vi kjører elektriske biler. Mange har en falsk trygghet fordi de tror politiet kun kjører svarte BMW-er, men nå har vi også elbiler, sier Smedsrud.

Rekkevidden er en viktig del av testingen, og så langt har UP løst dette ved at bilene fullades til hver morgen. Deretter vil hvor mye bilene kjøres påvirke det videre behovet. 

Smedsrud forteller at de forsøker å ha minimum femti prosent batterikapasitet i tilfelle bilene må legge seg på hjul. Noen politibetjenter velger også å lade bilene en ekstra gang midt på dagen.

KIA EV6: Kias helelektriske crossover har en rekkevidde på inntil 528 kilometer, og er utstyrt med et batteri på 77,4 kWh, ifølge produsenten. Her er bilen under uttesting på bane.

Kun testet på Østlandet

Bilene er kun testet på det sentrale Østlandet. Det vil si at det er noen værtyper bilene ikke har prøvd seg på enda.

– Nå må det også sies at elbiler er veldig følsomme for lave temperaturer og dårlige kjøreforhold, og vi har ikke testet dem noe særlig på vinterføre enda, sier Smedsrud.

Han legger til UP, som alle andre, må forholde seg til at fremtiden er elektrisk. Selv mener han de er ganske langt fremme med å ta i bruk elektriske biler.

– Jeg ser for meg at flere og flere av våre biler kommer til å bli elektriske etter hvert. Vi har nesten bare elbiler som administrative biler. Det handler om å komme i gang og gjøre seg erfaringer med det, sier han.

Det er PFT som eier bilene som nå testes ut. Smedsrud forteller at planen er at UP skal kjøpe ut og overta en av disse, når evalueringen er ferdig.

Powered by Labrador CMS