Slik så bilen Bjørn Jakobsen kjørte ut, etter kollisjonen. Bjørn fikk brudd i ryggen, etter alt å dømme som følge av for mye utstyr bak på beltet.

Bjørn kolliderte med beltet fullt av utstyr – fikk brudd i ryggen

Nå oppfordrer han kollegaene til å redusere utstyret de bærer i beltene sine.

Publisert Sist oppdatert

Bjørn Jakobsen i Utrykningspolitiet Øst- og Innlandet var på vakt med en kollega en tirsdagskveld i mars i fjor, i videobil på E16 i Romerike.

De ble da forbikjørt av en bil de hadde målt. Sjåføren stoppet ikke, og episoden utviklet seg til bilforfølgelse. Etter å ha kjørt på kryss og tvers en stund endte det med at de kjørte av veien i et T-kryss hvor løsgrus i veien gjorde at de mistet festet i asfalten. Videobilen smalt inn i en fjellknaus der det hele stoppet brått opp. Bilen ble totalvrak, og både sjåføren og Bjørn fikk skader.

I kollisjonen fikk Bjørn to brudd i ryggen – i støttehvirvler nederst i korsryggen på høyre side. Etter all sannsynlighet skyldtes bruddene utstyr han hadde hatt i beltet som ble presset inn i ryggen i det de kolliderte.

– Jeg er nok ikke av dem som har mest utstyr i beltet, men jeg hadde såpass at jeg ikke var helt fri over ryggen. Blant annet hadde jeg en Maglite og en multikniv på høyre side litt langt bak som var forenlig med bruddpunktet. Alt tilsier at dette direkte eller indirekte var årsaken til at det gikk som det gikk. Antakeligvis ble det voldsomt press på ryggen, sier Bjørn til Politiforum.

LES OGSÅ: Langt flere tatt for rus på veiene

Advarer

I etterkant av ulykken har man gått ut både i UP og internt i Follo og advart mot å ha utstyr i ryggseksjonen av beltet.

Distriktsleder Stein-Olaf Røberg i UP-distrikt Øst- og Innlandet mener det er viktig å sette fokus på episoden, som endte opp som en HMS-sak.

– Jeg har nå sagt til mine folk at dette må de være klar over. Når du fyller ryggen helt full av utstyr, sitter du ikke som du skal i setet, sier Røberg.

Han legger til at dette også var en utfordring da de kjørte med bevæpning.

– Avhengig av om du er venstre- eller høyrehendt har det vært så trangt i setene våre at det i en sidekollisjon kunne ha blitt skadefølge på lårbein og hofte.

– Mye i belteriggen

Ett år senere er ikke Bjørn Jakobsen fullt restituert etter ulykken, men er tilbake på jobb.

– Jeg har daglige smerter i ryggen, som jeg antakeligvis må slite med i all overskuelig fremtid.

Nå har han sluttet å ha på seg belte mens han kjører.

– Jeg personlig kjører nå konsekvent uten belte. Jeg har det veldig lett tilgjengelig, men ikke på meg. Den operative styrken har generelt mye i belteriggen. Det er mer utstyr enn de får plass til foran og på sidene, og da sper man gjerne på litt bakover, sier Bjørn.

LES OGSÅ: UP styrker bemanningen i distriktene

Han poengterer at det mest sannsynlig er mange som er uenig med ham, og trekker også frem egensikkerhetsperspektivet ved å ha beltet på seg.

– Oppfordringen blir som det har blitt gått ut med i Follo og UP: Sjekk belteriggen din og påse at du ikke har noe mer der enn det du strengt nødvendig må ha på deg. Reduser det du har av utstyr bak, der det er kontaktflate mellom rygg og sete. Det er ikke noe butikk å få en ryggskade for resten av livet, avslutter Jakobsen.

Illustrasjonsbildet til venstre viser en belterygg som er full av utstyr og kan forårsake skader ved kollisjon. Bildet til høyre viser en belterygg som er fri for utstyr der ryggen treffer bilsetet.
Distriktsleder Stein-Olaf Røberg. Foto: UP
Bjørn Jakobsen (bakerst) og kollega Vidar Skyvulstad som var sjåfør ved hendelsen.
Innsiden av bilen Bjørn Jakobsen og kollegaen satt i da de kolliderte. Foto: UP
Powered by Labrador CMS