Markant økning i antall trafikkdrepte - UP har tatt grep

72 personer ble drept i trafikken i løpet av årets syv første måneder. Det er en økning på 32 personer, sammenlignet med samme periode i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Tall per 2. august viser at hele 72 personer mistet livet i trafikken ved utgangen av juli. Det er en markant økning sammenlignet med de syv første månedene i fjor, da 40 personer omkom i trafikken, skriver Politidirektoratet i en pressemelding.

- Vi ser på denne utviklingen med bekymring, sier UP-sjef Knut Smedsrud.

Det var spesielt mange ulykker i april, mai og juni. For å forebygge flere ulykker har utrykningspolitiet (UP) har satt av mer ressurser til å bidra til synlig politi på veiene, og det ble bestemt at politiets sommeraksjon «Aksjon grønne veier» skal vare fram til utgangen av august.

Knut Smedsrud, leder for Utrykningspolitiet.
Knut Smedsrud, leder for Utrykningspolitiet.

I tillegg til synlig politi på veiene, er det også sørget for at flere fotobokser er aktive, forklarer UP-sjef Smedsrud i pressemeldingen.

UPs halvårsstatistikk viser at over 155 millioner kjøretøy er kontrollert og det er utstedt mer enn 48.000 forenklede forelegg. Dette er en betydelig økning sammenlignet med fjoråret.

I sommer har UP sammen med Statens vegvesen, Trygg Trafikk, Vegtilsynet, Nye Veier AS, landets fylkeskommuner og Trafikksikkerhetsforeningen satt i gang flere kampanjer for å gjøre det tryggere å ferdes på veiene.

LES OGSÅ: Dette politi-apparatet skal avsløre førere i narkotikarus

Politidirektoratet skriver at det er for tidlig å si noe om årsaken til at flere mister livet i trafikken i år, siden de fleste av sakene fremdeles er under etterforskning. «Likevel kan det pekes på at personbiltrafikken har økt med 15-20 prosent sammenlignet med de to foregående årene, og at antall registrerte motorsykler har økt med 15 prosent i samme periode», skriver de.

– I tillegg kan det nevnes at fjorårets 80 omkomne i trafikken var «all time low», og at variasjoner vil forekomme, sier UP-sjefen.

Han viser til at forskning og analyser tyder på at rusmidler er en medvirkende årsak til 25 prosent av dødsulykkene, mens høy fart er en medvirkende årsak til 35 prosent, uoopmerksomhet og distraksjon er tilsvarende.

- Det viktigste vi kan gjøre nå er å fortsette med det vi vet virker, nemlig å kontrollere fart, rus og uoppmerksomhet, sier Smedsrud.

LES OGSÅ: Ein fartssyndars hyllest til UP

Powered by Labrador CMS