- Dette er den siste «ordentlige» politibilen, sier Tom Henriksen.
- Med bakhjulstrekk og lite elektronikk!
Politiforum har fått bli med UEH-sjefen på kjøretur. I hans eget operative kjøretøy; en Volvo 940 Turbo, som startet livet på beredskapstroppen i 1996.
- Så ble den utrangert for 7 år siden, og da fikk jeg den, sier Henriksen.
Han er sjef for UEH-enheten i Oslo, kjøreinstruktør for både pansrede kjøretøy og høyhastighetsbiler i politiet, og ifølge han selv; nest eldste operative politimann i distriktets eldste politibil.
- Da jeg fikk den hadde den gått 160.000 km. Nå har den gått 250.000 km.
- Er du glad i den?
- He he, ja. I den grad du kan være glad i et utrangert kjøretøy så er jeg vel det.
Solid kjøretøy
Det går ikke like silkemykt bortover veiene som vi er vant til i nye biler med denne. Det er som bilene var på 90-tallet: Man kjenner at den drar litt, og det merkes i svingene at den er ganske stiv. Også knirker den litt.
- Den er solid bygd, sier Henriksen.
Han forteller at den er litt ekstra stivet opp, med støtdempere og fòringer. 2,3 liter turbomotor. Høytrykksturbo.
- Går den like fort som de nye?
- Den går sikkert fortere.
- Er du litt stolt av den?
- Nei… Men det er mye bra med denne bilen. Den tåler å kjøre utrykning og den er ikke noen sinke. Som sagt; dette er en av de siste «ekte» politibilene. Det er lite elektronikk og den er solid å kjøre.
Akkurat det er noe han er opptatt av. Etter å ha vært kjørinstruktør siden 1986, på flere av politiets kjøretøy, er han litt over middels interessert i at utrykningskjøretøy skal kjøres forsvarlig.
Heller Volvo enn sykkel
- Hvordan endte du opp med denne bilen?
- Jeg har ikke noe valg. Jeg hadde en uniformert Mercedes Geländewagen. Så ble den kondemnert og da fikk jeg ikke noen ny bil.
Så da måtte han enten finne seg en som skulle utrangeres, eller velge sykkel eller fotpatrulje. Da ble det denne.
- Og inntil jeg eventuelt får en ny så må jeg ta vare på den gamle.
Den ser i grunnen ut som den er godt tatt vare på denne bilen. Det er ingenting moderne ved den, men den ser veldholdt ut. Kledd i den gamle uniformen; i rødt, hvitt og blått, med riksvåpenet tydelig på siden.
- Jeg liker ikke så godt den nye uniformen. Særlig ikke at de har tatt vekk riksvåpenet, sier Henriksen.
Viktig med personlig vedlikehold
- Personlig vedlikehold er viktig, sier UEH-sjefen.
Han forteller at alle hadde bil da han begynte på Politihøgskolen. Og alle var interesserte i bil, og skrudde og gjennomførte vedlikehold på den selv.
- Men det var enklere i gamledager, for bilene tålte mye mer enn dagens biler. I nye biler er det altfor mye elektronikk.
- Er det flere feil på de nye?
- Ja. Det er mye elektronikkfeil og det brukes en del tid på verksted.
I tillegg er det ikke så mange som har bil i Oslo-politiet lenger. De fleste har sykkel, og blant de som har bil, er det få som mekker på den selv.
- Folk er ikke interessert. Det er komplisert og manglende interesse. Det er mange sjåfører på hver bil og stor slitasje. Og det er ikke personlig vedlikehold.
Politiet kunne spart penger
- Det har blitt nevnt til Politiforum før, at det er mange penger å spare for politiet dersom hver enkelt holdt bilene bedre vedlike. Hva tror du om det?
- Det er jeg helt enig i, sier Henriksen.
- Mere personlig vedlikehold kunne spart oss for mye penger.
Sliten politibilpark
1996-modellen av en gammel Volvo 940 Turbo høres ut som den liker det den hører. Den kjører jevnt, med en ganske hyggelig «gammelbilslyd», og lager få protester mot det mannen i førersetet sier.
- Du har kassettspiller!
- Hehe, ja jeg har kassettspiller. Veldig praktisk.
- Hva synes du om at du må kjøre rundt i en sånn gammel bil?
- Det er jo ingen hemmelighet at vi sliter med en gammel og utslitt kjøretøypark i politiet, svarer Henriksen.
- Det gjelder i hele landet. Det er mange biler som er modne for utskiftning, men det har jo med økonomi å gjøre.
Men når alt kommer til alt, så kunne han godt ha tenkt seg en ny bil han også.
- Jeg kunne godt tenkt meg et mer oppdatert kjøretøy med plass til mere avdelingsutstyr til IP3-oppdrag.
Godt synlig
Sånn var det ja. Dette er jo UEH-sjefen.
Han forteller om sin 96’ modell Volvo 940 Turbo, at den stort sett brukes i forbindelse med kurs og treninger til daglig. Men den er fortsatt å se i forbindelse med statsbesøk og Nobelprisutdelinger, når politiet setter inn ekstra IP3-mannskaper.
- Du synes godt da, når du er ute på veien?
- Jada. Folk vet hvem det er som kjører når de ser denne.