I 1962 produserte Ferrari to politibiler av modellen 250 GTE Polizia. Kun en av dem eksisterer i dag, og den er nå til salgs.
I 1962 produserte Ferrari to politibiler av modellen 250 GTE Polizia. Kun en av dem eksisterer i dag, og den er nå til salgs.

Legendarisk politi-Ferrari til salgs

Historien om Armando Spatafora og hans Ferrari 250 GTE-politibil er gjenfortalt både i bøker og på film. Nå er hans trofaste følgesvenn fra 1960-tallets Roma til salgs.

Publisert

På 1960-tallet var biljakter en hverdagslig aktivitet for politiet i Italia. Kriminelle i hovedstaden Roma benyttet ofte kraftige sportsbiler for å unnslippe politiet.

Roma-politiets mer trauste Alfa Romeo 1900-tjenestebiler holdt ikke tritt når skurkene kjørte avgårde i stjålne Maseratier. Noe måtte gjøres.

Armando Spatafora.
Armando Spatafora.

Tidlig i 1962 satte politisjefen i Roma, Angelo Vicari, opp et møte med sitt utrykningspoliti «Squadra Mobile».

Oppgitt av å høre tjenestemennene klage over manglende ressurser og dårlige prioriteringer, spurte Vicari til slutt rett ut:

- Hva trenger dere for å overvinne de kriminelle?

Armando Spatafora, en av de mer rutinerte tjenestemennene på den tiden, hadde inntil da ikke sagt et ord. Men det var han som svarte på Vicaris direkte spørsmål:

- Hva er vel bedre enn en Ferrari?

Det ble stille i rommet etter Spataforas svar.

- Da skal du få en Ferrari, repliserte Vicari, til alles overraskelse.

Og slik ble det.

Kun to eksemplarer

I november 1962 rullet to eksemplarer av Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia ut fra fabrikken til den velkjente italienske bilprodusenten.

Det var de to eneste eksemplarene som ble produsert av denne bilen.

Spatafora og tre kolleger fra Roma-politiet måtte gjennom et kjørekurs i Ferraris hjemby Maranello før de kunne bli sluppet løs i tjeneste med sine nye doninger.

For med en treliters V12-motor og en toppfart på over 250 km/t, var Ferrarien noe annet enn det de var vant til fra før.

Allerede på kurset gikk det imidlertid galt. En av de to politi-Ferrariene endte sine dager før den rakk å komme ut i tjeneste. Den gjenværende bilen skulle imidlertid bli berømt og beryktet i den italienske hovedstaden.

Bilen var i tjeneste i Roma i seks år på 1960-tallet.
Bilen var i tjeneste i Roma i seks år på 1960-tallet.

Fikk legendestatus

Filmen Poliziotto Sprint fra 1977 var basert på historien om Armando Spatafora og hans Ferrari.
Filmen Poliziotto Sprint fra 1977 var basert på historien om Armando Spatafora og hans Ferrari.

Det var kun Spatafora og de tre kollegene som hadde tillatelse til å kjøre den svarte Ferrarien, men Spataforas navn ble raskt knyttet til bilen. I løpet av de neste seks årene ble han og hans Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia nærmest uadskillelige.

Både hos kolleger, publikum og kriminelle i Roma fikk Spatafora etter hvert legendestatus. I hovedstadens kriminelle underverden gikk det etter sidende prestisje i å forsøke å overvinne Spatafora og hans Ferrari i biljakter.

Historien sier at enkelte kriminelle kjørte rundt i Romas gater på nattetid på jakt etter Spatafora, ene og alene for å utfordre ham til biljakt.

En biljakt fra mars 1964 sto sentralt i filmen «Poliziotto Sprint» fra 1977, som var løselig basert på Spatafortas karriere.

Den natten oppdaget Spataforta en rød Alfa Romeo som akselererte i stor fart så snart den oppdaget hans svarte politi-Ferrari. Mannen bak rattet er en velkjent biltyv med kallenavnet «Lo zoppo» («Den halte»).

Biljakten går gjennom trange bygater og over fortauskanter, og ender da biltyven - desperat etter å unnslippe Spataforta - kjører nedover Spansketrappen foran kirken Trinita dei Monti.

Lo zoppo var overbevist om at Spataforta ikke kom til å risikere å ødelegge sin dyrebare Ferrari, men der tok han feil. Istedenfor var det biltyvens Alfa Romeo som ble totalvraket, mens Ferrarien ble påført mindre skader og raskt reparert.

I 1968 skilte Spatafora og hans Ferrari lag, da bilen ble tatt ut av tjeneste og senere auksjonert bort. Bilens nye eier beholdt bilen i original stand, og i 1984 ble den gjenforent med sin tidligere sjåfør.

Anledningen var billøpet Coppa delle Dolomiti, og den da pensjonerte polititjenestemannen Spatafora viste igjen sine kunster bak rattet.

Til alles overraskelse endte han opp med nest raskeste tid.

Bilen var i tjeneste i Roma i seks år på 1960-tallet.
Bilen var i tjeneste i Roma i seks år på 1960-tallet.

Vil ikke oppgi prisen

Spatafora døde tre år senere, den 26. februar 1987. Historien hans ble gjenfortalt av datteren Carmen i hennes bok «Il poliziotto con la Ferrari» («Politimannen med Ferrari») fra 2009, hvor farens gamle politibil var en del av boklanseringen.

Hans trofaste Ferrari har nemlig blitt godt tatt vare på. I dag framstår den mer eller mindre akkurat slik den var da den var i tjeneste i Roma på 1960-tallet.

Bilen har siden da skiftet eier en gang, og nå er den igjen til salgs.

- Dette er en ekstremt spesiell bil, og den eneste av sitt slag som har blitt brukt av politiet i Roma på 1960-tallet, forteller Marcus Willis fra firmaet Girardo and Co. til Politiforum.

Girardo and Co. selger bilen på vegne av dens nåværende eier. Prislappen får vi imidlertid ikke.

- Den ble spesialbygget for politiet, og har derfor en annen verdi enn en «standard» Ferrari 250 GTE 2+2, men vi oppgir ikke prisen til andre enn seriøse interessenter, sier Willis videre.

Ifølge Business Insider ble to «standard» utgaver av bilen begge auksjonert bort for over en halv million dollar per stykk i 2017 og 2018 - tilsvarende fem millioner kroner med dagens kroneverdi.

Mye tyder på at Armando Spatafortas legendariske firhjuling - den eneste privateide bilen i Italia som har spesialtillatelse til å kjøre rundt med påmonterte blålys og «Squadra Mobile»-skilt - neppe er rimeligere.

 

Kilder: Girardo and Co., Italia on road, Business Insider, Wikipedia.