Flere sier ifra om overgrep etter Kripos-kampanje

Nå gjennomfører politiet tilrettelagte avhør i enkelte saker, etter at flere barn og voksne har fortalt om overgrep den siste tiden.

Publisert Sist oppdatert

I sosiale medier har Kripos den siste tida kjørt kampanjen "Ikke alle hemmeligheter skal holdes". Målet har vært at flere barn skal fortelle om overgrep.

Enkelte av filmene på Facebook har blitt sett av over en million brukere. Og viktigst: Flere har fortalt om overgrep.

– At noen forteller og at vi fikk vite om det, er jo det aller beste. Jo flere vi har klart å nå ut til, jo bedre. Hvis vi kan få noen til å fortelle og sette stopper for noe som foregår, så er det bra, forteller pressejef Ida Dahl Nilssen i Kripos.

Ville nå barn mellom 10 og 14

Det er barn mellom 10 og 14 år som har vært målgruppen for kampanjen, ettersom det er disse om i størst grad forteller om overgrep til venner eller venninner, uten at det deles videre. Ifølge Kripos er det et problem at overgrepshendelser går gjennom mange ledd og at det tar lang tid før politiet får vite om hendelsene.

Gjennom annonser på Facebook og Instagram har Kripos nådd ut til over 285 000 gutter og jenter under 17 år, og skoler forteller at de nå ønsker å bruke filmene i undervisninga.

– Dette har vært et dugnadsprosjekt i Kripos. Det er ikke brukt noen byråer, men kun penger på annonser for å nå de yngste på Facebook og Instagram. Nå sier skoler og kommuner at de kan tenke seg å bruke dette videre, som start for å snakke om noe vanskelig. Hvis vi kan bidra til det, er det kjempefint, sier Nilssen.

Ida Dahl Nilssen i Kripos.
Powered by Labrador CMS