Er operasjonsledere og politiet flinke nok til å informere mediene? Nei, mener flere redaktører Medier24 har snakket med. (Illustrasjonsfoto)
Er operasjonsledere og politiet flinke nok til å informere mediene? Nei, mener flere redaktører Medier24 har snakket med. (Illustrasjonsfoto)

Redaktører i norske aviser er svært kritiske til politiets pressetjenester

– Jeg tror at de bevisst holder informasjon tilbake, sier en av redaktørene om politiets Twitter-bruk.

Publisert

Redaktører i norske aviser er kritiske til politiets åpenhet om hendelser som skjer og hvordan politiet kommuniserer med pressen. Det skriver nettavisa Medier24.no.

– Politiet har helt håpløse pressetjenester. De er utilgjengelige for oss, svært vanskelig å få tak i. Det er også vanskelige å vite hvordan vi kan stole på dem, sier Fred C. Gjestad, redaktør i avisa Raumnes, til Medier24.

Han sier at han og hans redaktørkolleger opplever at politiets operasjonssentraler har påtatt seg en redaktørrolle de ikke har, og at det er vanskelig å få svar om hendelser som skjer, hos operasjonssentralen i Øst politidistrikt.

Spesielt mener redaktøren at politiets Twitter-bruk i beste fall er omtrentlig, og han viser til en melding fra operasjonssentralen i april der en person hadde blitt «rispet med kniv». Operasjonssentralen var umulig å få i tale, og saken viste seg å være mer alvorlig.

Medier24 ramser opp flere hendelser mediene ikke har fått vite om fra ulike operasjonssentraler. Blant annet skal mediene ha blitt varslet svært seint om dødsfall, og ikke i det hele tatt om et sjeldent bankran.

Norsk Presseforbund peker på at det har blitt vanskeligere for mediene etter at nødnettet ble lukket. 

Flere politidistrikter peker på kapasitetsutfordringer og sier at mediene av og til må vente med å få informasjon. Politiinspektør Olav Unnestad i Øst politidistrikt kjenner seg ikke igjen i all kritikken.

- Og da særlig dette med å bevisst trenere henvendelser fra journalister. Samtidig er det stor pågang på operasjonssentralen. Vi har tidligere erkjent at vi sliter med leveranser, men vi jobber hele tiden med tiltak for å bli bedre, sier han til Medier24.

Du kan lese hele saken her.