Ihjelspesifisering

Av alle land i Norden er det bare i Norge at politibilavtalen er så omstridt. Hvorfor det?

Publisert Sist oppdatert

Det som gikk mest galt da avtalen skulle fornyes høsten 2011, var at Volvo trakk seg fra hele anbudsprosessen og at andre potensielle leverandører allerede hadde lukket døren etter seg før Volvo dro tilbake til Göteborg.

Politiet sto i realiteten igjen med ett patruljebilalternativ: VW Passat. Som kom inn i 2006.

Politiets data- og materielltjeneste benyttet Materiellforum til å spesifisere hvilke krav som skulle stilles til politibilene fra 2012. Den listen ble for omfattende, for detaljert, og for Volvo den gang umulig å forholde seg til.

Hvorfor en leverandør skal kunne levere en patruljebil som cellebil, når man samtidig vet at ingen kjøper det, er en gåte.

Norsk politi kan ikke være tjent med at det gis inntrykk av at det knapt finnes aktuelle kjøretøyer å velge blant når det kommer til anbud. For det gjør det.

Har etaten spesifisert seg i hjel?

Politiforum avslørte at «politiet krever kjøretøy som ikke finnes», mens bilbransjens folk og påbyggere satt i lange møter hvor stemningen var relativt bedrøvelig. Regnestykkene gikk i alle fall ikke opp, så få biler det tross alt kjøpes til politiet her.

Problemet er at en anbudsprosess ikke tillater at det fremvises en politiversjon som etaten kan vurdere og senere spesialtilpasse med ytterligere detaljer for sine særegne behov.

I Norge begynner vi i den andre enden: De somikkebygger biler, sitter og bestemmer hvordan den skal bygges - mens bilingeniørene river av seg håret.

Noe må gjøres med en rekke av de 150 kravspesifikasjonene. Noen må for eksempel fjerne kravet om at det skal kunne leveres patruljebil med plastbaksete og hull i gulvet.

Noe må gjøres med antall personer som har et ord med i laget når avgjørelser skal tas.

Noe må gjøres med antallet kjøretøysegmenter vi etterspør biler til. Patrulje, maje og «tunge transportkjøretøyer» må utvides med to nye segmenter, nemlig hundebiler og sivile kjøretøyer. Det spiller jo ingen rolle om valg av hundebil blir den samme som patruljebilen, den vil uansett bli spesialtilpasset brukeren.

Regjeringen må fjerne avgifter på politibiler på lik linje med ambulanser, brannbiler, drosjer og likbiler.

«Til Lags aat alle kann ingen gjera», ei heller i politiet, men sist vi så en vellykket endring rundt kjøretøyer, var da Politidirektoratet besluttet å endre uniformeringen.

Få fikk være med å mene alt mulig - noe som forenklet og fremskyndet prosessen betydelig.

Powered by Labrador CMS