Her er politiets nye patruljebiler

Politiets første nye Volvo V90CC er levert til politiet i Innlandet.

Publisert Sist oppdatert

De neste seks årene skal Volvo V90CC og Mercedes-Benz Vito bli politiets nye patruljebiler, og nå er de aller første av disse patruljebilene på plass. Det er Innlandet politidistrikt som mottar bilene først, og i dag ble fem nye patruljebiler av Volvo V90CC overlevert til politidistriktet.

Bilene skal til tjenestestedene Koppang, Trysil, Lillehammer, Ringsaker og Elverum.

-Patruljebilene er et svært viktig verktøy for politiet. Det er avgjørende for polititjenesten og for mannskapet at vi har trygge og oppdaterte biler, sier politimester Johan Brekke.

Overleveringen ble gjort ved Bilias utsalgssted på Gjøvik, og Truls Nygaard, fagansvarlig for kjøretøy ved seksjon for transportmidler i Politiets Fellestjenester, forteller at de nye patruljebilene er nøye tilpasset politiet.

- De er spesialtilpasset til politiet med tanke på understell, felger og bremser, som gjør at den er beregnet for en høyere vekt enn en vanlig sivil bil. Vi skal ha mer utstyr i bagasjerom, blant annet, sier Nygaard.

Artikkelen fortsetter under bildeserien. Trykk på siden av bildene for å se alle bildene.

Krasjtestet

De nye bilene har for første gang fastmontert PC i bilen. Dette gir blant annet bedre muligheter for arbeid på stedet.

- Tidligere har det vært iPad, men nå byttes denne ut med PC. Det gir økt funksjonalitet, og man får mulighet til å gjøre mer fra stedet, sier Nygaard, og legger til at måten PC-en er plassert på tar høyde for HMS.

- Plasseringen har god HMS. Dette er krasjtestet av Volvos sikkerhetssenter, og kommer ikke i kontakt med kollisjonsputer, sier Nygaard.

Politiets nye patruljebiler har også trådløst internett, med god dekning både inne i bilen og utenfor. Det er også lagt opp koblinger for potensielle fremtidige tekniske løsninger.

- Større plass

Patruljebilen er også testet av et bredt spekter av tjenestepersoner og bygget i nært samarbeid med brukerne av bilene.

- Politifolkene som bruker bilene tilbringer ofte hele dager i setene. Derfor har bilen blitt testet av politifolk i forskjellige størrelser, og både kvinner og menn, som har kjørt i timesvis, for å teste hvordan ergonomien er, sier Nygaard.

Stine Monika Obstfelder Hansen, politiførstebetjent og instruktør ved operativ seksjon i Innlandet, er blant politifolkene som er til stede under overleveringen av de nye bilene. Selv om hun foreløpig ikke har kjørt bilen, har hun et godt førsteinntrykk.

- Den virker romslig og har større plass til utstyret vi har. Selv om jeg har på meg utstyrsbelte er den også god å sitte i. Den har også høyere lastekapasitet i bagasjerommet, sier hun.

Testet av politifolk

Før det ble klart hvem som ble tildelt kontraktene for de nye politibilene, meldte ti leverandører fra hele Europa sin interesse for å levere bilene til politiet. Fem av disse ble kvalifisert til å delta i konkurransen.

Bilene fra de fem leverandørene som ble valgt ut, ble testet både på HMS, ergonomi, komfort og sikkerhet, i tillegg til tekniske tester. Ergonomitestingen ble gjennomført av en rekke politiansatte som til daglig har bilen som sin arbeidsplass. Den første delen av testen ble blant annet gjennomført med tung vernevest, som brukes på skarpt oppdrag.

I de tekniske testene har de blant annet sett på akselerasjon fra 0 til 100 km/t, og fra 70 til 140 km/t. Bremsene har vært testet med måling av bremsestrekningene på en rett strekning, og med unnamanøver med bremsing.

Kjøretøyene ble i tillegg testet i en «slalåmbane» med kjegler, for å sjekke om de under- eller overstyrer, og om stabiliseringssystemene hjelper bilen gjennom oppgavene.