Mercedes E250 og BMW 525 X-drive er på full fart inn i svensk politi.

Tyske utfordrere i Sverige

Tysk kvalitet er på full fart inn i svensk politi, og Volkswagen, BMW og Mercedes får levere blågule politibiler de neste sju årene.

Publisert Sist oppdatert

Tiden med bare Volvo og Saab i svensk politi er definitivt over: Etter knallharde tester utført av Rikspolisstyrelsen (RPS) er BMW, VW Passat og Alltrack, Opel Insignia og Mercedes E-klasse med i rammeavtalen i tillegg til Volvo. Nye Saab-er produseres ikke, og er ute.

«Majene» i Sverige blir som før, VW Carawelle og Multivan (minibuss), men også Mercedes Viano og Sprinter er på innkjøpslisten til RPS.

SE TESTRESULTATENE I BILDESERIEN OVER!

Grundig testing

Etter at kravspesifikasjonene var sendt ut, fikk RPS tilbud på de overnevnte bilene. Deretter ble de testet for å se om de holdt hva de lovte.

Tidligere rallyfører og politimann i Piketstyrken (tilsvarende UEH) i Malmö, Lars Ingesson, og Göran Adetun fra trafikkpolitiet i Göteborg, kjørte de knallharde testene for RPS. Politiforum bringer resultatene av testene de utførte med de firehjulsdrevne personbilene.

Bilene ble testet med en last på 385 kilo. Blant de firehjulsdrevne bilene fikk BMW 520d X-drive høyest poengsum, fulgt av XC70. Testvinner blant de tohjulsdrevne personbilene ble Volvo V70 med politichassi.

VW Caravelle og Multivan gjorde rent bord i majeklassen og er sikret sju nye år i etaten. I tillegg besto Mercedes Viano og Sprinter testene - kjøretøy til innsatsledelse og MIK. Politidistriktene – fra 2015 bare sju i Sverige – kan velge om de vil ha to- eller firehjulsdrift på sine kjøretøyer.

– Nesten alle bilene er bra, sier Lars Ingesson til bladet Svensk Polis.

Men likevel er det et faktum at Opel Insignia så vidt besto testen politifolkene utførte. Spesielt fikk bremsene hard medfart av politiets testførere, men også i unnamanøvertestene (elgtesten), skåret Opel svakt.

Foretrekker Volvo

– Våre politibiler holder verdensklasse. De er gode å kjøre, gode å arbeide i og holder en høy sikkerhet, sier Ingesson.

Men dersom testførerne til RPS (tilsvarende Politidirektoratet) ble tvunget til å velge en av bilene, blir det Volvo XC70:

– Det er en bra allroundbil med høy komfort. Ettersom den har høy bakkeklaring, har den litt dårligere veigrep, men man sitter bekvemt og den er lett å komme seg inn og ut av, sier Adetun.

Nye Saab-er produseres ikke og den utfases for tiden i svensk politi.

– Men det finnes mange Saab-er igjen her, og de kommer til å brukes i mange år, sier Tomas Jonsson, bilansvarlig i Rikspolisstyrelsen, til Politiforum.

Han regner med at det skal kjøpes inn 400-450 politibiler i året i den nye rammeavtalen. På grunn av politireformen, kuttes budsjettene for 2014, og det kjøpes trolig færre biler inn neste år, sier han. Prisene varierer sterkt mellom Volvo og BMW, og Jonsson regner med at både BMW og Mercedes blir mest å se som trafikkbiler. I ordenstjeneste er VW Passat Volvos største utfordrer de neste årene.

– Det finnes ingen uniformert Opel i Sverige ennå, og den første som leveres, er en sivil trafikkbil, opplyser Jonsson.

Som om ikke det er nok, har piketpolisen og Nationella Innsatsstyrkan egen spesialbilavtale. I den nye avtalen forsvant Volkswagen (som blant annet leverte Amarok), og inne er Ford og Toyota.

Powered by Labrador CMS