Oslo politidistrikts nye båt.

Her er Oslo-politiets nye superbåt

Det er 30 år siden Oslo-politiet sist fikk en ny politibåt. I dag døpes det nye vidunderet til 15 millioner kroner. Politiforum har tatt en tur i båten.

Publisert Sist oppdatert

- Det finnes ingen tilsvarende båt som denne i politiet. I hvert fall ikke enda, sier politioverbetjent Roar Isaksen i Havnepolitiet i Oslo politidistrikt.

Båten han snakker om, er det 15 meter lange, spesialbygde «dollargliset» som Oslo politidistrikt har brukt 15 millioner kroner på å kjøpe inn. Den erstatter Oslo-politiets gamle båt «Vekteren», som har tjenestegjort i over 30 år.

- Den nye båten er langt mer moderne og mye mer tilpasset våre behov. Dette er en stor styrking av beredskapen. Nå får vi et større operasjonsområde og kan bistå på en helt annen måte, sier Isaksen.

SE VIDEO AV BÅTEN I AKSJON HER!

Selger den gamle

Politiførstebetjent Eva Brekke og politibetjent Magne Langseth har fått i oppdrag å ta med seg Politiforum på en rundtur i Oslofjorden. Båten, med en toppfart på 42 knop og en marsjfart på 35-36 knop, holder seg innenfor fartsgrensen på fem knop i Oslos havnebasseng.

- Vi kjører veldig mye rundt i lav fart. Det er først når vi skal fra A til B på oppdrag at vi drar på litt. Tjenesten handler mye om å være ut og kjøre, og sjekke litt, for eksempel innover Frognerkilen, sier Brekke.

Men hverdagen har blitt en helt annen etter at den gamle Vekteren, som nå er lagt ut for salg på Finn.no, er byttet ut.

- Den gamle båten hadde en toppfart på 16 knop på en god dag, smiler Brekke, og legger til:

- Den nye båten er nok den fineste politibåten i landet. Den er behagelig å kjøre uansett hastighet. Vi har varmepumpe i kahytten, så det er alltid lunt og fint. Det gjør ingenting om det regner eller snør. Det er en veldig bra arbeidsplass.

2400-liters tank

Aluminiumsbåten ble bygget hos verftet Båtservice Mandal, med et spesialdesignet skrog og to Volvo Penta-motorer til å drive den framover.

- De har vært en fryd å samarbeide med, understreker Isaksen

Til tross for størrelsen, og en vekt på 17,5 tonn, er båten relativt gjerrig på drivstoffet så lenge farten holdes lav. Drivstofftanken på 2400 liter skal imidlertid også holde til ti timers kjøring i full fart.

Vel så interessant, er båtens utstyr: Kran, IPS-propeller som kan rotere 360 grader, spylepumpe, ekkolodd, varmesøkende kamera, to VHF-samband og søkelyskastere som kan rotere 360 grader, er blant noe av det båten er utstyrt med.

- Den er mye mer avansert enn den gamle. Vi har brukt mye tid på å lære båten å kjenne i vinter, sier politiførstebetjent Brekke.

Kan frakte mannskaper

Båten er også designet for å kunne bistå politiets spesialavdelinger. Den kan frakte mannskaper og hunder raskt ut til øyene i Oslofjorden, til Nesodden, eller til steder langs øst- og vestsiden av Indre Oslofjord.

- Dette er en viktig funksjon med båten. Vi har i teorien plass til så mange som vi får plass til, for hastigheten påvirkes ikke av antallet om bord, men vi skal ha redningsvester til alle ombord, forteller Brekke.

Hun sier videre at mannskapet alltid skal bruke redningsvest når de er ute på dekk på båten. Lettvest og annet politiutstyr er også tilgjengelig, og tas fram når mannskapene om bord skal på land. Båten har også framskutt lagring av våpen.

- Akkurat som i bilene har vi våpen nedlåst og lett tilgjengelig om det skulle være aktuelt. Vi har også en hagle om bord i fall vi må avlive dyr.

Is ikke problem

Per i dag er det sju personer på Havnepolitiets båtlag, men de er i dag inne i en intervjuprosess med håp om å få flere ansatte. I den nye båten har de ansatte også tilgang til en lugar med fire køyer, toalett, dusj og kjøkken - fasiliteter som foreløpig blir lite brukt.

- Jeg regner med de har tenkt på framtiden. Vi vet jo ikke hvordan sjøtjenesten blir i framtiden, sier Brekke.

Kanskje er det på eventuelle lengre oppdrag disse fasilitetene kan bli nyttige. I dag har Havnepolitiet i Oslo en samarbeidsavtale med politidistriktene rundt Oslofjorden - Østfold, Follo, Asker og Bærum, Søndre Buskerud, Vestfold og til dels Telemark - om bistand.

Båten er, som den gamle, operativ hele året.

- Den kan gå når det er fem centimeter is i fjorden, sier Isaksen.

Powered by Labrador CMS