Ny versjon. BMW må levere 525d x-Drive i stedet for 520d inntil ny versjon er på plass – noe politiet er fornøyd med. Prisen blir nemlig som avtalt for en 520d, som politiet viste fram for første gang i vinter (bildet).
Ny versjon. BMW må levere 525d x-Drive i stedet for 520d inntil ny versjon er på plass – noe politiet er fornøyd med. Prisen blir nemlig som avtalt for en 520d, som politiet viste fram for første gang i vinter (bildet). (Foto: Torkjell Trædal)

Får «ny» bil til samme pris – politiet er fornøyd

Politiet kan fra i høst bestille en patruljebil med sterkere motor enn beregnet. Det er de fornøyd med, og det er også uproblematisk, selv om BMW vant anbudet med en annen bil, sier PFT.

Den siste uka har VG stilt en rekke spørsmål ved anskaffelsen av den nye patruljebilen fra BMW, som politiet valgte i fjor. Etter at det ble avslørt at det blant annet ble brukt en trimmet utgave av BMW 520d, har BMW måttet bytte ut bilen med storebror 525d før levering til politiet.

Inntil videre blir det altså kun levert 525d x-Drive til politiet – til prisen av en 520. Politiets fellestjenester (PFT) svarte ikke avisa på om de var fornøyde med løsningen eller ikke.

Til Politiforum sier imidlertid PFT nå at politiet er svært fornøyde med løsningen og at den er uproblematisk.

Stilte med trimmet bil

I tillegg til å ha fått eksperter i tale som mener det kan ha blitt begått ulovligheter ved valget av patruljebilen, har VG den siste uka også fokusert på mangel på skliplate under, sikt, bilens lave bakkeklaring og mangel på serviceverksteder i Nord-Norge.

Også de subjektive vurderingene som endte med BMW-seier, er det stilt spørsmål ved. Det var 15 kjøreinstruktører utdannet ved Politihøgskolen som sto for testkjøringen på landevei og høyhastighetsbane – og som førte til at Passat forsvant som patruljebil og BMW 520d er klare for etaten.

BMW stilte med en trimmet utgave av 520 til PFTs uttesting av de aktuelle kjøretøyene. De stilte også med en 525d, men den endte til slutt på tredje plass, bak Volvo XC70s politiversjon. Årsaken til det, var prisen, som telte 40 prosent av vurderingsgrunnlaget.

Versjonen som vant testførernes hjerter, hadde altså et påmontert trimsett som økte motorytelsene til nær motorytelsen til en 525d (218 hk). Versjonen som ble testkjørt, hadde i utgangspunktet en toliters dieselmotor på 190 hk, men når motorer trimmes på denne måten, skal vognkort endres og høyere avgifter betales til Staten.

En prototyp av en ny BMW ble vist fram i mai, med rigg til politiutstyr.
En prototyp av en ny BMW ble vist fram i mai, med rigg til politiutstyr. Foto: Torkjell Trædal

Enden på visa er at BMW i Tyskland ikke skal levere slike versjoner på det globale markedet, og politiet må vente på en ny versjon av bilen. Når det skjer, er ikke kjent.

Prosessen fortsetter

Kontrakten med BMW Norge ble signert 11. desember 2015. Ingen av de andre tilbyderne, heller ikke Volkswagen som var svært lei for å miste politiet som kunde etter 10 år, klaget på tildelingen.

Politiets Fellestjenester og BMW Norge sier nå til Politiforum at prosessen fortetter som planlagt og at patruljebilene vil være klare til bestilling i oktober. Eneste nytt er altså at det likevel ikke kommer 520d x-Drive på markedet med trimmet motor, som beregnet.

- Er BMWs endring helt uproblematisk for PFT?

- Ja. Vi får en bil som tilfredsstiller de kravene politiet har satt. BMW gir politiet kompensasjon ved at de tilbyr BMW 525d til samme pris som BMW 520d inntil ny modell av 520d kommer. Det er totalt sett en god løsning for norsk politi, sier PFT-direktør Helge Clem.

- Ble PFT forespeilet at det skulle leveres BMW 520 med powerkit (trimsett) fra første patruljebil?

- I tilbudet fra BMW lå den aktuelle modellen 520d til grunn. Det var først i vår at hovedkvarteret til BMW i Tyskland besluttet at den modellen likevel ikke skal tilbys på det globale markedet. BMW Norge har derfor i henhold til kontraktbetingelsene meldt endringen til politiet. Denne endringen innebærer, inntil videre, at BMW Norge midlertidig vil levere 525d xDrive til samme pris som opprinnelig kontraktsfestet for 520d xDrive, bekrefter Clem.

Ukjent antall 525d

Markedsdirektør i BMW Norge, Christian Gottschalk, sier til Politiforum at det blir opp til politidistriktene å bestille 525d x-Drive, og at BMW ikke har noe antall på leveringer av denne versjonen som vil rulle ut før den nye motorversjonen av 520d er på plass i Norge.

Rundt 20 kjøretøyer skal ut på veien i løpet av vinteren, og disse er allerede forhåndsbestilt av BMW Norge til fabrikken i Tyskland.

Gottschalk bekrefter at BMW varslet PFT om at fabrikken likevel ikke kunne levere en 520d med såkalt powerkit på versjonen de 15 kjøreinstruktørene testet ut i fjor. Dermed vil det altså ikke rulle en eneste bil av denne motorversjonen nå. Ut over at 525d har en kraftigere motor, er bilene identiske.

Testvinner

I flere tester har nettopp 520d gjort det svært godt.

TV2/Broom skrev eksempelvis: «Dagens 5-serie er ikke bare BMWs mest velkjørende, store familiebil gjennom tidene, den er kanskje markedets beste i dette segmentet».

Det var dette de 15 testførerne også kom til, og som Politiets Fellestjenester i dag er enig om at den er. At den har lavere bakkeklaring, ble altså ikke utslagsgivende for sluttresultatet, som i vesentlig grad ble utarbeidet av kjøreinstruktørenes subjektive oppfatning.

Slike subjektive vurderinger utføres f. eks også i Sverige, der BMW 525d – Norges «nye» patruljebil fra 2017 – også gikk seirende ut etter at to tjenestemenn testet aktuelle biler for Rikspolisstyrelsen i 2013.

I motsetning til i Norge, kan alle biler som kommer gjennom nåløyet, bestilles av svensk politi. De ble stående igjen med BMW 525d x-Drive, VW Passat Alltrack, Mercedes E250 og Opel Insignia som patruljebiler.

- Et samlet politi

- Det er et samlet politi som står bak bilanskaffelsene, med representativ deltakelse fra hele etaten gjennom prosessen. Dette har vært en strukturert prosess i politiet. Prosjektets styringsgruppe var bredt sammensatt, med deltakelse fra ledere i politiet, politidistrikt, fagforeninger og hovedverneombudet, sier PFT-direktør Helge Clem.

PFT-direktør Helge Clem.
PFT-direktør Helge Clem. Foto: Torkjell Trædal

Politiets Fellestjenester er trygge på at prosessen også denne gang er godt innenfor lovverket rundt offentlige anskaffelser.

- Med de nye avtalene har politiet fått et utvalg biler som i større grad enn tidligere dekker ulike behov. Dette er svært godt mottatt, sier Clem til Politiforum.

Når det gjelder tettheten av BMW-forhandlere i Nord-Norge, får Politiforum opplyst at BMW tilbyr reparasjoner i hele landet, og at tettheten av de aktuelle verkstedene som skal reparere patruljebiler, er tilfredsstillende. BMW leverer også ressursbiler (X5) som skal repareres på utvalgte verksteder i hele landet.

PFT evaluerer

Ifølge PFT-direktør Helge Clem skal PFTetter sommeren foreta en endelig evaluering. Det kommer blant annet til å handle om presisjon til politiets behov, selve anskaffelsesprosessen, og det som berører media.

- Denne type store anskaffelser krever en annen håndtering av media enn mindre anskaffelser, sier han.

Politiforum gjør oppmerksom på at vår medarbeider også er utdannet kjøreinstruktør ved Politihøgskolen.

Til toppen