– Vårt mål er å få bilen tilbake til norsk politi, sier Kai Jacobsen i Bilia Fleet (i midten). Til venstre business manager Ulf Rydne og til høyre informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Personbiler Norge.
– Vårt mål er å få bilen tilbake til norsk politi, sier Kai Jacobsen i Bilia Fleet (i midten). Til venstre business manager Ulf Rydne og til høyre informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Personbiler Norge. (Foto: Ruben Skarsvåg)

Dette er noen av politibilkravene

Svensk politi tester akselerasjon, støy, komfort, unnamanøver, bremsing og stabilitet på banen i Hällered. I samtlige øvelser scoret Volvo XC70 meget høyt for 2014-utgaven.

Plass, lasteevne og framkommelighet vurderes også. Politifolkene som leies inn som testførere, utfører en såkalt «simulert utrykningskjøring» på testanlegget. Der testes blant annet maks hastighet på den seks kilometer lange høyhastighetsbanen.

Volvo V70 AWD T6 oppnådde 247 km/t under denne testen.

– 0-100 km/t med D5-utgaven er 8,3 sekunder, noe mer med politilast, sier Kai Robert Jacobsen i Bilia Fleet, mannen som har levert hundrevis av politibiler til norsk politi gjennom mange år.

– Politibilenes nyttelast er inkludert 70-80 kilo standardutstyr, som lyd- og lysanlegg, kabelmatter og elektronikk, understreker Jacobsen.

Han sier også at Volvo tester bilene med dukker som sitter fastspent, ikke bare med sandsekker, som Volvo mener kan gi en feilaktig vektfordeling under testkjøring.

Til toppen