Politiet har kjøpt mange Volkswagen Passat, nærmere bestemt 332 biler fra 2012-2015. Det skal være 2014- og 2015-modellene Volkswagen kan ha jukset med.

Undersøker politiets biler for utslippsjuks

Politiet har kjøpt 135 Volkswagen Passat i 2014 og 2015.

Publisert Sist oppdatert

Dieselskandalen har rammet Volkswagen hardt denne uken, og dermed produsenten som leverer norske politibiler. Volkswagen Passat har vært standard patruljebil for norsk politi siden 2006.

Det er toliters dieselmotorer Volkswagen har innrømmet å ha jukset med utslippene på. Av Volkswagen Passat er det først og fremst 2014- og 2015-modellene som skal være rammet.

I 2014 kjøpte politiet 95 stk. Volkswagen Passat og Passat Alltrack. I 2015 er det hittil kjøpt 40, ifølge tall Politiforum har innhentent fra Politiets Fellestjenester (PFT). Standard for disse bilene er nettopp toliters dieselmotor.

Det er imidlertid svært usikkert om politibilenes motor faktisk er fikset på. Noen av politiets biler har i stedet bensinmotor og inngår dermed ikke i skandalen, selv om dieselmotor er standard.

Ikke fare for nye biler

I dag har Økokrim meldt at de, sammen med Vegvesenet og Tollvesenet, skal undersøke om Volkswagen-jukset også omfatter biler i det norske markedet.

– Vi vil først og fremst se på om dette har konsekvenser i Norge. Vi vil ikke se på politibiler spesielt, men all import til Norge, sier førstestatsadvokat Marianne S. Bender til Politiforum.

PFT opplyser at det ble stilt krav til dokumentert drivstofforbruk i anbudet for politibiler i 2011, da politiet valgte Passat på nytt. Det var imidlertid ingen krav til utslipp av avgasser.

Denne høsten skal politiet bestemme seg for ny patruljebil igjen. Da er det ikke fare for at Passater med eventuelt feilaktige utslippstall slipper inn i politiet. PFT opplyser nemlig om at nye Passat har Euro 6, og at importøren Møller bekrefter at skandalen ikke omfatter de nye bilene. PFT er trygge på at disse tilfredsstiller myndighetenes krav til utslipp.

VW: – Venter på svar

Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen i Norge, skriver i en SMS til Politiforum at de ønsker å være åpne med informasjon om Norge, og at Volkswagen i Tyskland jobber med å undersøke hvilke modeller som er omfattet.

– Vi venter på svar fra fabrikk rundt antall biler som er berørt. Vi vil kontakte alle kunder så snart vi vet mer. Bilene er trygge å kjøre og kan brukes som normalt, skriver Svanes.

Powered by Labrador CMS