- Som å fiske i et oppdrettsanlegg

Politibåten i Follo observerer mye farlig båtadferd i helger og om natten. – Det er absolutt et behov for oss på sjøen, sier mannskapet.

Politibetjent Erik Glamsland Loe er en av 13 båtførere i Follo politidistrikt. I sommer bidro han og kollegene til å spre trygghet i Oslofjorden, gjennom å operere distriktets politibåt. Det trengs, mener Loe.

– Statistikken viser at det er mye kjøreadferd som politiet kan ta tak i, så det er absolutt et behov for oss på sjøen, forteller han.

Har en beredskap

Loe og makkeren politibetjent Eirik Nordahl er på dagpatrulje da Politiforum får være med i båten. Det betyr et helt annet fokus enn under patruljeringen på nattestid og i helgene.

– På dagtid er en viktig funksjon for oss å ha en beredskap i forhold til ulykker. I tillegg gir vi råd og veiledning i forhold til lover og regler på sjøen. Også har vi fokus på klageområder, som for eksempel høy fart i nærheten av land og i havneområder, forklarer båtfører Loe.

– I helgene og om natten ser vi at sjøadferden blir en helt annen. Det blir høyere fart, og mye oftere promille. Sammenholdt med mørket som et element, så blir det farligere, fortsetter han.

Når Follo-politiets båt er på sjøen, er det tre elementer som står sentralt:

• At alle må ha flyteplagg i båten

• Fart, spesielt på kveld og netter

• Promille, spesielt på kveld og netter

– Hvis vi får gjort noe med dette, så får vi også forbedret sikkerheten, sier Loe.

Kunne skjedd her

I sommer opplevde Vestfold politidistrikt to tragiske båtulykker hvor totalt fem mennesker omkom. Det er ulykker som like gjerne kunne ha skjedd lenger innover Oslofjorden.

– Mengden båter er vel så stor her hos oss, så dette er sånt som absolutt kan skje her. Det er jo også de samme båtfolkene, og hvor ulykkene skjer, er ofte tilfeldig. Vi får bare håpe at politiets tilstedeværelse hjelper, sier Loe, og legger til:

– Men vi opplever at det på kveldstid og nattetid er litt som å fiske i et oppdrettsanlegg.

I skrivende stund har ikke Follo politidistrikt opplevd noen alvorlige ulykker i sommer, men båttjenesten har flere ganger bidratt til redningsaksjoner og leteaksjoner. De aller fleste med positivt utfall.

– I sommer hjalp politibåten blant annet en båt i skipsnød. Da plukket mannskapet opp de som hadde falt i vannet, og fikk dem trygt i land.

Det skjedde ved Tofte, som ligger på andre siden av Oslofjorden, i Søndre Buskerud politidistrikt. At de to politidistriktenes båter bistår på tvers av distriktsgrenser dersom det trengs, er helt naturlig, understreker Loe.

– Vi lar ikke være å ta en jobb fordi den er i «feil» politidistrikt, for å si det sånn.

En annen rolle

Politiets rolle på sjøen er annerledes enn den er på land, i forhold til de andre nødetatene. Mens politiet er innsatsleder ved hendelser på land, er det Hovedredningssentralen som styrer alt som skjer på vannet.

– Da blir vi et bistandsorgan, sier Loe.

– Redningsskøyta «Stormbull» ligger jo her, og vi har et godt samarbeid med dem. Med vår lettbåt kan vi ofte komme mye tettere opp i situasjoner enn de kan, men samtidig har jo kapteinen på redningsskøyta en helt annen erfaring.

– Hva kreves for å bli båtfører på politibåten?

– Svømmedyktighet, og en viss båterfaring og kunnskap rundt båt. Jeg har vokst opp på brygge i Lillesand, så det var ikke noe problem for min del. I tillegg får vi båtførerbevis, VHF-sertifisering og en rekke forskjellige kurs innenfor politiet, svarer Loe.

Kursene får de mulighet til å ta etter hvert som de har vært båtførere en stund. For båtførerens makker, er det litt annerledes.

– Alle får litt opplæring i forhold til det å være på sjøen. I vaktlaget vårt i Indre Østfold er det Erik som er båtfører, mens vi rullerer på å være makkeren hans. For min del er det nok uaktuelt å bli båtfører, men samtidig er det kjempeflott å få være med ut innimellom, forklarer Loes makker for dagen, Eirik Nordahl.

Godt mottatt

Politibåten i Follo er på vannet fra april, og tas på land igjen i november. Tidlig på våren og sent på høsten er båten imidlertid kun i beredskap, og den aktive tjenesten, med patruljering i fjorden, gjøres for det meste i sommermånedene. Politibetjentene forteller at de stort sett blir godt mottatt av båtførerne de stopper for å prate med.

– De som er på sjøen på dagtid, er som oftest godt erfarne båtfolk. På natta kan det være litt vekslende. Aldersmessig er det nok samme spekter, men det skjer noe med folks adferd på nattetid.

– Opplever dere skepsis?

– Noen blir skeptiske når vi vinker dem bort, men straks vi prater med dem, så skjønner de at det ikke er noe å bekymre seg for, svarer Loe.

I Politiforums nærvær blir to båter vinket til side for en redningsvestsjekk og en prat. Begge båtførerne virker imøtekommende og positive. Det er fint, mener Loe, for:

– Det er viktig å ha en kultur på sjøen hvor folk synes det er greit å se politibåten.

Til toppen