Politibetjentenes iskalde arbeidsplass

Varmeapparatet i politiets nye VW Passater sliter når temperaturen synker mot 15 minusgrader. Da blir det kaldt inni bilene.

  • Endret

Problemet skyldes at Passat fra 2010 ikke har blitt montert med ekstra dieselvarmer.

I stedet kommer bilene med et nytt system, som ikke takler norske vinterforhold fullt så bra.

– Enkelt sagt er det rett og slett en elektrisk varmefolie i kanalen til varmeapparatet, som vifta skal blåse forbi. Ned til en viss temperatur kan du få det komfortabelt med det, men når det blir skikkelig kaldt, ser det ut til at dette systemer blir litt i dårligste laget, sier Dag Djuvstad ved Killi bilsenter på Otta.

Det er dermed ingen feil på bilen som ligger til grunn, men rett og slett at det nye systemet ikke takler norsk ekstremvinter.

– Erfaringsvis for oss gjelder dette fra 15 til 18 minusgrader og nedover. Nye motorer bruker jo lite diesel, og har ikke noe ekstra til å varme opp kupeen. Derfor kom ekstravarmeren inn, men så ble jo den kuttet ut. Det var kanskje ikke så lurt, tror Djuvstad.

Kalde karer

Killi bilsenter har selv hatt en Passat tilhørende Utrykningspolitiet (UP) inne til sjekk. Bilen, UP274 i Gudbrandsdalen, blir rett og slett ikke varm når gradstokken kryper ned mot 15 minusgrader.

UP-karene Vemunbd Rundtom og Geir Haugom møter Politiforum på en rasteplass i Gudbrandsdalen. Ute er det 15 kuldegrader, og frostrøyken står av Gudbrandsdalslågen der den renner kald ved siden av E6.

Til tross for full vinterhabitt, med vinterjakke, tykke ullgensere og ullundertøy, er det åpenbart at de fryser, der de kommer ut av sin nesten nye VW Passat.

– I dag er det ikke så ille, men slik som det var sist vinter med perioder med 20-30 kuldegrader i lengre perioder, var det slik at vi gruet oss til å gå på jobb, sier Rundtom.

Forskjell. Mens Passaten holder 8,9 grader, er innetemperaturen 22,7 grader i et annet bilmerke. Ute er temperaturen nesten den samme.

Han og kollegaen bedyrer at de er fornøyd med bilen, bare den hadde holdt varmen. Det hjelper ikke at de har maks varme i bilsetet. Beina blir kalde likevel.

– Etter en dag på jobb i bilen, er beina helt nedkjølt fra lårene og nedover, nesten uten følelse. Det er underlig at PDMT ikke har stilt krav om tilfredsstillende varme på gulvet, og ikke bare i skulderhøyde. Faktum er at vi fryser på beina, sier en forkjølet Rundtom.

– Det eneste vi ber om er å få en varm arbeidsplass, supplerer Haugom.

De har tidligere tatt opp kuldeproblemet i det de mener er de rette kanaler, uten at noe har skjedd.

40 minusgrader

Også ved Lesja og Dovre lensmannskontor oppleves det samme problemet, med en splitter ny Passat.

– Bilen har vi hatt i en måned. En politibetjent reagerte på at det da det ble 14-15 kuldegrader, tok veldig lang tid før bilen ble varm. Sammenlignet med den gamle bilen som hadde ekstra varmeapparat installert, tok det langt lengre tid før bilen fikk god arbeidstemperatur, forteller politibetjent Jørn Morten Sletta.

Han understreker at de ellers er meget godt fornøyd med bilen.

– Men da tar vi et lite forbehold om at vi ikke har testet den i sprengkulde. Hvis det er et problem med 14-15 minusgrader, frykter vi at problemet blir verre jo kaldere det blir.

– Hvor kaldt kan det bli hos dere?

– I fjor var det 40-42 minusgrader på det kaldeste. Det er ikke hverdagskost, men det er ikke uvanlig at det blir rundt 30 minusgrader, svarer Sletta.

– Dekk til fronten

Hvis dette blir et vedvarende problem, ser han ingen annen utvei enn å ettermontere ekstravarmer. Det er ikke gratis, opplyser Djuvstad ved Killi bil.

– Det ligger fort på rundt 20.000-25.000 kroner å ettermontere i en bil, anslår han.

For de som ikke har råd til det, er det andre løsninger som gjelder. Møller bil, som selger Passat, anbefalte for eksempel å kjøre på et høyere gir for å få et høyere turtall.

– Kanskje er det lurt å gjøre det. Ellers viser det seg at en med ekstrem kulde må dekke til fronten med folie eller noe for å hjelpe. Det er bare å dekke til så godt en kan, sier Djuvstad.

Til toppen