Politiets biler er i snitt registrert for sju år siden. Her en bil i Oslo med gammel uniformering. Illustrasjonsfoto.
Politiets biler er i snitt registrert for sju år siden. Her en bil i Oslo med gammel uniformering. Illustrasjonsfoto. (Foto: Torkjell Trædal)

Norske politikjøretøy er i snitt sju år gamle. I posten byttes de etter fire.

– Det skal mye til at vi beholder biler lenger enn det.

Gjennomsnittlig årsmodell på norske politikjøretøy er første halvdel av 2008. Kjøretøyene er altså rundt sju år gamle i snitt, viser tall Politiforum har fått innsyn i.

Tallene viser også at nesten halvparten av kjøretøyene, som kan være flere ulike typer kjøretøy, er fra 2008 eller tidligere.

Bytter biler hvert fjerde år

Samtidig bytter andre etater med store kjøretøyparker biler langt oftere.

I Posten, som har nesten dobbelt så mange biler som norsk politi, byttes bilene normalt ut etter fire år.

– Vi har rundt 4.000 varebiler under 3,5 tonn i Posten. Det skal mye til at vi beholder biler i mer enn fire år, forteller Trond Ulsten, som har ansvar for kjøretøyene i Posten.

Eier ikke bilene selv

Posten eier nemlig ikke bilene selv. De leaser dem stort sett på fireårskontrakter. På den måten slipper de å binde opp midler i biler, som de kan benytte på andre ting, sier Ulsten.

– Varebiler har garantier på fem år. Det er ikke dumt for oss å kvitte oss med dem innen den tid. Man slipper å sitte igjen med risikoen for tap, forteller Ulsten.

Postbilene er imidlertid langt mindre utstyrt en politibiler flest. Og mange går færre kilometer og er bare i bruk i normal arbeidstid. Bilene er billigere å kjøpe og enklere å kvitte seg med. For Posten handler leasingordningen om et regnestykke, forklarer Ulsten.

– Vi vet litt om servicekostnader og vedlikeholdskostnader på bilene våre. Vi ønsker å ha en lavest mulig kilometerpris, sier Ulsten.

Postbilene eies ikke av posten. Det gjør at de kan byttes ut ofte.
Postbilene eies ikke av posten. Det gjør at de kan byttes ut ofte. Foto: Posten/Birger Morken

Taper på å bytte seint

Spesialtilpassede patruljebiler er vanskelige å få solgt videre. Men biler til administrasjon og andre formål kan være i stand til å selges videre. I Haugaland og Sunnhordland politidistrikt, distriktet med landets nyeste kjøretøypark, selger de administrasjonsbiler før de blir for gamle.

– Når vi selger dem etter rundt tre år slipper vi å tape så mye, sier Modolf Haraldseid, administrasjonssjef i distriktet.

Ifølge NAF er det en forutsetning å bytte bilen tidlig nok, dersom man ikke vil tape for mye.

– Vanligvis sier vi at man ved salg får igjen nok penger for bilen til at det lønner fram til den er sju år gammel. Men det er forutsatt en kjørelengde i året på 15.000 kilometer, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Men det avhenger av bilmerke, vedlikehold og hvor langt de faktisk har gått. Biler i politiet kan gå langt mer enn privatbilestimatet på 15.000 kilometer i året.

– Går de mer enn 15.000 i året faller de i verdi. Man regner et fratrekk på 20 prsosent, og kanskje mer hvis de går veldig langt. Og da må man selge bilen enda tidligere for å unngå tap, forteller Engebretsen.

Ambulansen: – Drømmesnittet er 150.000 km i året

Ambulansene i Oslo og Akershus skal ha gjennomsnittlig kilometerstand på 150.000 kilometer, drømmer ambulansesjefen.
Ambulansene i Oslo og Akershus skal ha gjennomsnittlig kilometerstand på 150.000 kilometer, drømmer ambulansesjefen. Foto: Erik Inderhaug

Ambulanseavdelingen ved Oslo universitetssykehus har ansvar for alle ambulanser i Oslo og Akershus. Totalt har ambulanseavdelingen i overkant av 70 ambulanser i daglig tjeneste, noe som tilsvarer antallet til et litt over middels stort politidistrikt. De kjører rundt 3,6 millioner kilometer i året.

Assisterende avdelingsleder i Ambulanseavdelingen, Anders Halden, sier de ønsker å ha en maks kilometerstand per bil.

– Ambisjonen er at bilene skal gå maks 300.000 kilometer, og at vi bør få inn nye da. På den måten ønsker vi et snitt på 150.000 kilometer på bilene, forklarer Halden.

Han sier ambulansen i Oslo og Akershus hadde et etterslep med tanke på målet om 150.000 kilometer i snitt, men at bedre økonomi har bedret situasjonen.

I fjor fikk de inn 16 nye biler til en sum av 1,2 millioner kroner per bil. Hvert år skal de ha inn minst 12 biler. Kun Oslo politidistrikt er i nærheten av det tallet med 13 nye patruljebiler i fjor, ifølge tallene i motorvognregisteret.

– For noen år siden gikk etterslepet vårt feil vei. Men med et romslig budsjett i fjor er vi igjen nærmere målet.

Til toppen