Multifunksjonskjermen i de nye politibilene styrer de polisiære funksjonene og kan oppgraderes med ulike funksjoner til ulik tjeneste og bil,

En liten skjerm er blant de største nyhetene i de nye politibilene

Samband, blålys og en rekke andre funksjoner styres fra én skjerm i alle nye politibiler.

Publisert Sist oppdatert

Innsiden av en politibil er vanligvis kjent for nok av knapper, kabler og utstyr. Det rydde politiet nå opp i. Alle nye politibiler, enten det er de nye BMW-patruljebilene, Vito-majene eller hunde-Volvoene er nemlig utstyrt med en multifunksjonsskjerm, som tar over for de mange instrumentene.

På den såkalte Polman-skjermen, som leveres av selskapet Standby, kan politifolk styre blålys og sirener, navigasjon og samband. I tillegg kan andre funksjoner kobles på. I de nye hundebilene kan for eksempel nødutganger og ventilasjonsløsninger i hundeburene betjenes via multifunksjonsskjermen.

Dermed er midtkonsollene i de nye politibilene langt mer ryddige, og ikke minst mer trafikksikre, enn det politibiler har vært fram til nå.

Viktig i HMS-perspektiv

Multifunksjonsskjermene er en del av ekstrautstyret Politiets Fellestjenester (PFT) har valgt å utstyre de nye politibilene med. Utgangspunktet for at skjermene er ønsket, er HMS-perspektiv og trygghet for førerne, sier Tonje Jansen i PFT.

– Tidligere har man hatt paneler med brytere til lys, lyd og andre polisiære funksjoner. Man har hatt egen navigasjonsskjerm og eget samband. Nå er alt plasser i skjermen. Skjermen kommer ikke i konflikt med airbagene i bilen, og skjermen er i seg selv kræsjtestet. Skulle man slå hodet i skjermen under en kræsj vil både skjermen og knappene på den gi etter, forteller Jansen.

HMS-perspektivet medfører imidlertid også at det ikke er funnet plass til noe nettbrettstativ i de nye bilene, fordi PFT ikke kan gå god for sikkerheten. Ipaden er nå henvist til hanskerommet og må brukes håndholdt.

Når politiet kjører utrykning med blålys, blinker også ekstralys på politibilene. Det er imidlertid ulovlig med møtende trafikk i mørket, og man har måttet stole på at politifolk selv skrur av lysene. Den bekymringen er det imidlertid slutt på nå.

– Polman-systemet innehar blant annet GPS og tidsstyring. Etter et innstilt tidspunkt vil den hindre at bilen blinker med tusenmeterslysene. Mister man GPS-signalet når man kjører inn i en tunnel, vil den også skru av lysene. Dette er altså et sikkerhetsparameter vi nå kan kontrollere.

Varsler førere ved lavt batteri

I stadig flere politibiler kreves det nå to samband. To samband kan enkelt veksles mellom på skjermen. I tillegg kan den enkelte tjenesteperson registrere nummeret på sin håndenhet, slik at bilen kan sende varsler til sambandet på bilens tilstand.

– Det betyr at du for eksempel har en trygghet på bilens batteri. Hvis føreren har gått fra bilen, vil vedkommende få beskjed hvis batteriet begynner å gå tomt. I tillegg vil skjermen begynne å skru av funksjoner i bilen gradvis, hvis batteriet går nedover. Først skrur den av lampene og helt til slutt sambandet. Dette gjør at man alltid skal ha batteri til å starte bilen, forteller Jansen.

Baard Hoffgaard i Utrykningspolitiet er glad for det nye systemet.

– Vi ser på Polman-skjermen som et kvantesprang vi har gledet oss til. Nå skal vi kjøre alle bilene til Stavern først, der bilene skal lastes med utstyr og førerne som skal kjøre dem får opplæring i de nye systemene.

Ryddig: Politibilene er ryddigere før, som følge av økt fokus på HMS og enkle betjeningsløsninger.
Et eksempel på tidligere politibiler med IKT-utstyr.
Tonje Jansen i Politiets Fellestjenester.
Powered by Labrador CMS