Anbefaler matpakke til skiftarbeid

Ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør anbefaler skiftarbeidere å spise matpakke framfor innkjøpt mat.

– Det er bedre for de aller fleste, avhengig av hva som er i matpakken, selvsagt. Hvis man jobber skift, er det ofte veldig begrenset hva man kan få tak i, og det tilbudet er gjerne dårlig, sier Sundfør, som til daglig er klinisk ernæringsfysiolog hos Synergi Helse.

Fordelene med matpakken, er at mengden er bestemt på forhånd og at det er lettere å få en god variasjon på pålegget.

– Matpakken krever litt planlegging og kanskje fem minutters innsats, men det er likevel mye kortere tid enn hva det tar å gå eller kjøre til et sted som selger mat på kveldstid. I tillegg er det lurt å ta med noe frukt og grønt ved siden av matpakka, sier Sundfør.

– Beredskap er stikkordet

– Hvilket tips har du til politifolk som vet de står i fare for å vente en stund før de får spist og drukket?

– Beredskap er stikkordet. Vær forberedt. Det er lurt å ha nøtter og tørket frukt i bagen du har med deg i bilen. Ta også med en flaske vann. Politiyrket er avhengig av at du har både energi og konsentrasjon, svarer hun, og legger til:

– Jeg har merket meg at politiet av og til klager på lønna. Husk at det er mange penger å spare på å ta med en vannflaske og matpakke hjemmefra!

Sundfør har også en klar advarsel til unge politifolk i starten av karrieren.

– Arbeidslivet er ofte starten på en livsfase med mindre aktivitet og mer stillesitting. På grunn av skiftjeneste og overtid, blir det lett mindre trening, man spiser feil, og man begynner å legge på seg. De kiloene forsvinner ikke av seg selv, men eskalerer gjerne. Derfor er det viktig å ikke miste de gode rutinene, sier hun, og fortsetter:

– Vi vet at særlig menn har lett for å legge på seg etter studietiden, fordi de mister de gode treningsrutinene. Mange var vant med å spise hva man vil som ung uten at kiloene festet seg. Men mer stillesitting gjør at man trenger mindre energi.

Nei til overspising

Ernæringsfysiologen advarer også mot å spise for mye dersom man er helt tom i magen.

– Da får man et veldig blodsukkerhopp. Hvis det går kjapt opp, skiller kroppen ut insulin for å regulere sukkermengden i blodet. Resultatet av det, er at man blir man trøtt og sliten. I kombinasjon med nattevakter som allerede er en påkjenning både fysisk og psykisk, blir det en ekstra utfordring. For folk med skifttjeneste er det ekstra viktig å spise små måltider så jevnt som mulig.

Når natten blir sen og kroppen vil sove, tyr mange politifolk til koffeindrikker eller kaffe for å holde seg våkne. Ernæringsfysiologen er klar i sin anbefaling.

– Hvis det er koffein du er på jakt etter, inneholder kaffe gjerne mer koffein enn enkelte såkalte høyenergidrikker. Men husk at halveringstiden for koffein er syv timer. Det kan føre til vansker med å sovne. Og hvis man først sovner, kan søvnkvaliteten bli dårligere. Derfor bør man ikke drikke kaffe eller koffeindrikker i timene før man skal sove, sier Sundfør.

Til toppen